torsdag 30 juni 2011

Dagens träning: kettlebells


Åh, så skönt att träna inne på det svala gymmet idag!

Jag körde cirkelträning med kettlebells idag (flera styrkeövningar i rad utan vila, tre varv) eftersom jag kände mig lite seg och nog inte skulle orka ta i nog om jag styrketränade. Cirkelträning kombinerar ju styrka med kondition, dessutom får man mycket gjort på lite tid.

Övningarna snodde jag från en tidning.

Jag började med 10 minuter uppvärmning på min favorit, ellipsmaskinen, och körde sedan dessa övningar nedan i 30 sekunder åt gången.

2 minuters vila mellan varje varv, 3 varv. Om du inte kört med en kettlebell någon gång kanske det är svårt att förstå hur jag menar, men googla och läs på så greppar du. Jag ska säga att jag själv är rätt grön på dessa roliga handtagskulor så om någon mer kunnig har synpunkter, varsågod!

  • Swings
  • Rotation (ståendes, från sida till sida med en kettlebell i utsträckta armar)
  • Knäböj + axel framsida (böj benen med KB i båda händer, i uppeläget, lyft den rakt uppåt med böjda armar, armbågarna ska peka åt sidorna, till brösthöjd)
  • Situps (där jag i uppläget sträckte min KB snett uppåt med raka armar)
  • Sittande rotation (som ovan fast sitt ned, lite halvlutande bakåt)
  • Bicepscurl (använd KB:n som en stång bara)
  • Knäböj + axlar (håll KB i ena handen, då du kommer upp, tryck den uppåt rakt förbi huvudet)
Jag hade en 10 kilos kettlebell förutom på den sista övningen, då fick jag byta till en 8. Spagettiarmar imorgon?

Jag avslutade med plankan, 3x45 sekunder (uuääh, pust, de sista 45 blev nog snarare 35...) samt 10 minuters rask promenad i uppförsbacke (fast jag kom ingenstans. För det var på ett rullband)

Rätt bra och kul pass måste jag säga! Jag laddade ned appen Gymboss (gratis) till min telefon precis innan och provade, ska recensera den i ett kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar