måndag 27 juni 2011

Smaljeansen testar: Piloxing


Boxercise och box var riktigt fräsigt i slutet av 90-talet och jag utvecklade fina axelmuskler av de där vänsterkrokarna.

Men det gäller oftast att man har någon att boxas mot med sig, om man inte vill få en blinddejt eller - ännu värre - boxas med ledaren (som på gympan, då man fick dansa med läraren...!)

Pilates har jag också provat några gånger, smärtsamt för fogarna direkt efter man varit gravid men väldigt bra för coremusklerna.

Piloxing är en roliga combo som plockar flåsintensiteten och jabbarna från boxning (eller snarare boxercise) och de kontrollerade, pulserande rörelserna och att man jobbar mycket statiskt, från pilates.

Samt släng in en näve småfånig 80-talsdans också, om det nu inte bara var vår rosaklädda ledare som färgade passet.

Bra: Riktigt flåsigt (jag gillar när man är röd i ansiktet länge efter ett pass). Kom åt försummade muskler hos mig som jag gissar kommer att värka imorgon. En spännande passhybrid.

Dåligt: Kräver balans, koordination och att man inte är helt orädd för att leka dansare (allt från ballerina till klubb - en rörelse hette party och bestod av att man höjde händerna mot taket och juckade). Samt att man som slutmove ska göra fåniga rörelser till piloxningens egna budord, "Sleek! Sexy! Powerful!" Nej tack.

3 kommentarer:

  1. Piloxing ger nog väldigt mycket om man gör det regelbundet. Gillade också trötthetsgraden i det men har lite svårt för poledance känslan samt de avslutande orden, precis som du skriver. Ska du köra det igen?

    SvaraRadera
  2. Kul att höra lite om piloxing. Dom börjar med det här där jag bor nu också, och jag tänkte absolut testa! Fast dendär grejjen i slutet låter lite pinsam sådär..

    Förresten tycker jag du har helt fenomenalt namn på bloggen! Alla har vi ju dmdär jädra smaljeansen liggandes..

    SvaraRadera
  3. Malin: Ja det kan absolut bli ett pass igen, då jag är sugen på 'en timmes konditionträning med lite utmaningar' typ.

    M: Tackar, jag ska leta upp mina gamla smaljeans på vinden tänkte jag och ha som mått i min kommande formtoppning :)

    SvaraRadera