torsdag 30 juni 2011

Tips tack! Alternativ till Hälsovakten

Kostloggningsprogrammet Hälsovakten har varit min trygga trotjänare till och från under många år.

Varje gång jag skärpt till kosten lite, eller bara velat kolla i allmänhet hur jag äter eller påminna mig själv om hur jag brukar äta, finns den till hands. Och informerar om energibalans, vitaminer, proteinintag.

Att logga allt man äter är verkligen inget jag rekommenderar er att göra dagligen för då blir detta det enda du gör... Men det kan vara bra att skriva ned några dagar då och då.

Nu är det dock dags att byta kostloggare (pga strul med datorer, versioner och sådant) och jag tar ivrigt emot tips!

Bäst vore förstås en smidig app till iPhone men jag skriver så mycket snabbare på datorn så i sådant fall måste den vara lättanvänd. Helst ska svenska matvaror finnas med också och något som är väldigt viktigt för mig är att ställa in, eller i alla fall kunna se, balansen mellan de olika näringsämnena.

5 kommentarer:

  1. Hej och tack för din kommentar! :)
    Dietist XP finns.. Dock tror jag att det kostar? Jag har gått den hårda vägen och gjort min egen kosttabell i excel ;) Lagt in mina livsmedel, skrivit in näringsinnehåll/100g och sedan räknat ut mha den symbolen som finns där (vet ej vad den heter). Men fyllt på tabellen med tiden sedan jag först började skapa den -07.

    SvaraRadera
  2. Oh, det låter ju bra. Jag ska kolla på Dietist XP, måste verkligen försöka bryta min starka kärlek till Hälsovakten :)

    SvaraRadera
  3. ShapeUp till iphone tycker jag är grym, finns även på nätet, men jag använder i iphonen. Finns hur mkt livsmedel som helst, även svenska, och om inte så är det lätt att lägga till. Gratis om man vill ha basfunktionen, 49 kr/mån om man vill ha extra, jag betalade det.

    Jag tycker den är komplett, enkel och bra!! =)

    SvaraRadera
  4. Nu är det ju några år sedan du skrev det här, men Hälsovakten finns ju som internetversion också.
    Men det är väldigt synd att dom inte lyssnade på vad bl.a jag ville, att dom skulle göra en app för iOS/Android osv, för då hade dom fortfarande varit bäst.
    Nu ligger dom i lä för alla appar till mobiler, där det är smidigt att knappa in (el skanna streckkoden på förpackningen) vad man äter.

    Lifesum har jag testat, men det konstiga med den, är att den vill att man ska äta ca 300 kcal mer än vad Hälsovakten vill, fastän man knappar in exakt samma värden.
    Så jag vet inte vilken man ska satsa på.

    SvaraRadera