tisdag 26 juli 2011

Naprapat, kiropraktor, osteopat?


I eftermiddag ska jag till farbror naprapaten. Vad är egentligen skillnaden mellan alla dessa ryggknådare, någon som kan säga mig det?
På råd från min svärfaster kollade jag upp osteopater men det verkade vara lite för mycket mumbo jumbo för mig.

Jag är en väldigt vetenskaplig lagd person och kritisk mot det mesta som luktar healing, kristaller och auror... med det sagt älskar jag naturläkemedel med röd solhatt mot förkylning och läser gärna horoskop och andra pseudovetenskapliga texter i stil med "så här äter du utifrån din blodgrupp"! Man får ta det onda med det goda.

4 kommentarer:

  1. förstår din skepsis, men osteopat har verkligen inget att göra med auror eller kristaller! Har själv gått några gånger för något år sedan och tycker det var toppen. Min osteopat förklarar skillnaden mellan dessa två yrken med att naprapaten ser kroppen som en maskin; kugghjulen eller bultarna har hamnat fel och man behöver "knäcka tillbaka dem" till sin rätta plats (och ofta behöva återkomma och knäcka igen, eftersom kroppen kommer återgå till det gamla tillståndet) medan osteopaten ser kroppen som något levande. Om tex. ryggen kröker sig eller tenderar att vara sne är det inte för att några kotor hamnat fel, utan det är för att kroppen försöker kompensera för något annat, tex dålig hållning med mera, och tror att det den gör är rätt. Genom en mycket mjukare behandling, men som känns som ett träningspass när man är klar, försöker osteopaten "visa" kroppen hur den ska vara, med tex rak rygg eller vad som kan vara problemet! pröva! funkar!

    SvaraRadera
  2. Jag skojade lite då jag drog paralleller till auror och kristaller. Men det som gör mig skeptisk är att de som jag mött som går till osteopater, och osteopaterna själva så som din, verkar tycka att naprapater är någonting dåligt, att det inte finns plats för båda om du förstår? Att det bara finns en "sann lära"?

    Så jag kan ofta också uppfatta de som talar sig varma för naturmedicin - de är väldigt kritiska mot traditionell medicin istället för att rekommendera att man plockar det bästa av båda världar.

    Med det sagt, ska jag absolut ge osteopatin en chans - nu föll valet på en naprapat men säkert kommer mig rygg krångla igen :)

    SvaraRadera
  3. (sent svar) jag tror att den inställningen är ömsesidigt, eller den ÄR helt klart ömsesidigt. Skolmedicinen anser naturmedicinen vara placebo, och naturmedicinen anser skolmedicinen vara rena giftet, i hårda drag. Tror inte skepsisen är specifik från justa "naturmedicinarnas" håll, likaså med osteopat/naprapat.
    Men visst skulle det vara bra om naturmedicinen fick större plats i skolmedicinen (och automatiskt vice versa)

    ja, pröva på du.

    SvaraRadera
  4. Naprapati har ett holistiskt tänk, dvs de tänker på människan som helhet. Att tidigare erfarenheter påverkar kroppen idag, och att både kost och leverne påverkar vår dag idag och imorgon. Allt är inte justering av ryggar eller höfter, mycket handlar om att ändra på invanda beteendemönster och aktivera muskler som patienten inte visste om fanns.

    Var sak har sin plats. Ibland behövs kirurgi, ibland behövs medicin, ibland behöver naprapat/kiropraktor/osteopat eller whatever. Det viktiga är patientens välmående, inte vem som gör patienten "frisk".

    1575 öppnades Sveriges första offentliga apotek. Då erbjöds bl.a elixir på elfenben, ädelstenar och morgondagg från St Hans dag!

    SvaraRadera