måndag 25 juli 2011

Smaljeansen testar: Shiratakenudlar


Shiratakenudlar (ibland kallade shirataki) är en japansk uppfinning som innehåller... i princip ingenting. De är tillverkade av en växt som heter jamsrot som mest består av fiber vilket resulterar i lågt kolhydratinnehåll och lågt kaloriinnehåll; 5kcal/100g - rätt extremt!

Det finns historier om folk som ätit ihjäl sig (svultit) på dessa "miracle noodles" som de kallas.

Jag köpte ett rätt dyrt paket av tjocka shiratakenudlar i vår lokala asiatiska affär, de kostade 29kr (och såg ut som en portion endast). De flesta varianter jag har sett var mer som spagetti i formen men dessa var alltså som långa runda korvar.

När jag klippte upp påsen och sköljde dem (de ligger i vätska, färdigkokta) så stank det så hemskt att jag la dem att dra i en buljong med soja och ingefära, det hjälpte.

Jag tillagade dem med wokgrönsaker och en stark sås och serverade med stekt ägg till, tror det är bra med kryddiga tillbehör som de får ta smak av.

Bra: De smakar just ingenting och var väldigt mättande (jag lämnade halva tallriken). Annars är den största fördelen förstås att de är väldigt bra 'bantningsmat'.

Dåligt: Köp inte de tjocka, det var lite för mycket maskvarning på dem. Gelékonsistensen är läskig. De stinker. Dyra.
Summering: Bra om man inte äter pasta, och saknar pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar