torsdag 18 augusti 2011

Frågestund: Svaren del 1.

Katarina sa: Hej! Tycker du har en väldigt inspirerande blogg, och det är roligt att se att det finns fler av oss med breda och ngt platta bakdelar och de trosproblem som tillkommer. Jag skulle gärna vilja läsa din gamla blogg också. Vad heter den?

Tack! Min rumpa hälsar till din : ) Min gamla blogg var personlig med namn och bilder på mig och min familj så tyvärr vill jag inte lämna ut adressen här. Men kanske någon dag!

Beatatjata sa: Yes! Funderade faktiskt på det idag, vilka frågor jag skulle vilja ha svar på... Så här kommer de! - hur gammal är kotten? - ska du börja jobba snart, när, blir det förskola då? - vad jobbar du med? - vad jobbar mr med? - var hittar du alla snygga bilder? Har du tillgång till nån snajsig bildbank via jobbet eller är du bara grymt bra på att leta?! - När får vi se hela fejjan?! Eller tror du att du kan vara anonym för alltid... - vem är den mest annoying bloggläsaren i cyberspace? (obs, retorisk fråga) :-)

Jag ska göra mitt bästa för att svara : )
  • Kotten har avslutat sitt första levnadsår och jobbar hårt på det andra. Dagisinskolning påbörjas nästa vecka.
  • Jag jobbar redan - jag frilansar. Igår satt jag ett par timmar mitt på dagen under sovstund och sedan ytterligare tre på kvällen. Och så bloggar jag lite däremellan som paus :) Jag kommer troligtvis börja jobba mer om någon månad och då inte bara hemifrån som jag gör nu.
  • Jag jobbar inom media som det står i presentationen. Något kreativt kan jag avslöja och dessutom är det mitt drömjobb!
  • Mr jobbar också inom media samt har gett ut ett par böcker
  • Man kan säga att de kunskaper som gett mig mitt jobb även hjälper mig att leta bra bilder, det är något jag gör ofta! Men mycket fint får jag från Tumblr (se mitt inlägg om bloggtips). Från fitness-sidor samt bloggar med retrobilder. Sen fotar jag ju många bilder själv också
  • Jag funderar till och från på att öppna upp bloggen mer. Jag måste känna efter ett tag till.
  • Jag tror det är någon som har ett välvalt screen name......! : )
Linn sa: Hej! Jag undrar hur sjutton man lyckas med benböj utan att hamna med knäna framför tårna, om du förstår vad jag menar. Tycker jag har försökt med alla konstens regler och får verkligen inte till det, du kanske har ett bra knep? Sen har undrar jag ifall du inte skulle kunna visa lite bra övningar för att träna bröst, jag tycker det är klurigt att få bra kontakt med bröstmusklerna utan att koppla in för mycket biceps/triceps. Tack för en bra blogg, dina dagens do it är inspirerande må jag säga! Kram

Tack! Jag blir inspirerad själv av dem :)
  • Angående benböj: Är du säker på att knäna hamnar framför tårna? Har du kollat i en spegel från sidan och inte bara uppifrån? Ibland tror man bara att det är så. Men om det verkligen stämmer, några tips:
1. Gå inte längre ned än att låren är parallella med golvet
2. Lägg två små viktplattor under hälarna - då kan du luta dig mer bakåt!
3. Om du kör med stång - kör med hantlar/kettlebell istället som du håller framför dig som "motvikt" så du kan luta dig bakåt mer.
4. Stretcha nedre delen av vaden (görs bäst om du sitter på knä och sätter ena foten i golvet).
5. Kör i en så kallad Smithmaskin
Jag kan visa några bröstövningar senare då jag får tid att fota. Tills dess, en maskin som isolerar bra tycker jag är den här.

Natalie sa: ÄLSKAR BLOGGEN! Blir du aldrig trött och hängig och inte orkar alls? Dricker du fortfarande proteinshakes? Hur många? Ca hur mycket kcal/kolydrater äter du per dag? Tar du andra tillskott? Hur orkar du springa så länge? Vad är det jobbigaste och roligaste med dina träningsmål`?

Tack fina du för beröm!
  • Jovisst är det så. Just nu lever jag lyxigt då jag kan lägga träningen på förmiddagen då jag är full av energi oftast, vi får se hur det blir med orken då jag börjar jobba mer. Men ibland - som idag - går jag till gymmet och sitter på cykeln och läser en bra tidning medan jag trampar lite lojt - alltid bränner man något : )
  • Jag drack det inte under formtoppningen, bara smoothies med proteinpulver i. Nu dricker jag en om dagen direkt efter träning.
  • Jag har ingen aning eftersom jag har en mer fri period nu. Kanske kring 2000 eller över?
  • Jag tar inga andra tillskott under denna period men tänker göra det då jag satsar på muskelbygge senare i höst.
  • Då jag började springa orkade jag kanske springa i en minut, sen fick jag gå i några minuter, sen springa igen. Man bygger upp det. Börja med 3 kilometer och så springer du så länge du orkar, går tills du orkar springa igen och så vidare. Snart kommer du springa allt längre delar av sträckan, kanske hela!
  • Det jobbigaste är nog att hela tiden kämpa mot och bearbeta dåliga tankar kring maten och kroppen, att lära mig vara nöjd, känna mig snygg och inte vara kritisk. Det roligaste är att skriva bloggen och läsa ert beröm varje dag!
Mira sa: Hej! Skulle du kunna skriva ut exakt hur du tränar och äter under en vecka? Typ föra en dagbok, eller om du skulle kunna utveckla ett schema för oss som också vill formtoppa oss, med säg 4 veckor av mat, träning och inspiration med alla dagens do it mm. Samt, hur skulle du göra om du hade extra vikt, med säg 10 kg, innan din formtoppning för att bli av med dem så att formtoppningen skulle kunna börja. Nu blev jag själv förvirrad... Hoppas du förstår!
  • Det enklaste är om du klickar på etiketten kost till höger och börjar i juli. Jag har skrivit exakt vad jag äter under hela min formtoppning. Samma sak med träningen!.Jag ska fundera på om jag har tid att göra ett schema till er någon dag också!
  • Om jag hade 10 kilo att bli av med skulle jag göra nyttig kost och träning till mer av en livsstil och en bekväm sådan, jag skulle inte alls satsa lika strikt utan vara mer tillåtande och se till att jag mådde bra och etablerade goda vanor först. Börja med att träna ett par gånger i veckan, lär dig och skriv upp massor av bra och nyttiga recept, öva dig på att hitta bra godisalternativ och så vidare. Jag skulle låta det ta cirka fyra månader.
Hanna sa: Hej! Det kanske står i något inlägg, och i så fall är det jag som har dåligt minne och är lat som inte orkar kolla upp det MEN, vilket proteinpulver tar du och vart köper du det?

  • Mitt proteinpulver heter Body Science 100% whey och är ett vassleprotein. Jag har precis köpt det och är dock osäker på om jag gillar smaken. Jag har köpt det i en nätbutik. Tidigare hade jag en sort som heter Micro. Jag tycker att de flesta proteinpulver är likvärdiga. Försök istället att hitta en smak du gillar! Jag ska skriva ihop en proteinguide snart.
Emma sa: Har egentligen ingen fråga, men blir kul att läsa andras :) Jo jag vet, vad tycker du är roligast att träna? :) Och godaste maträtten?

  • Roligast just nu är definitivt militärens hinderbana, jag ska dit igen på lördag! Annars gillar jag löpning (passen som känns bra, då jag flyger fram) samt all träning då man blir pionröd i ansiktet och svettig efteråt av : )
  • Godaste maträtten är nog hm... talar vi hälsomat definitivt min kållåda. Annars asiatiskt tror jag! Något starkt och syrligt och kryddigt med många tillbehör.

2 kommentarer: