måndag 15 augusti 2011

Recept: low carb-pizzabotten



Detta recept snodde jag från Soffans blogg och gjort om något.

Hon skrev att det blev en något bättre botten än en sådan gjord av bara äggstanning men jag tyckte den ändå var rätt svampig - bäst är nog att tänka att det är en omelett :) Men gott blev det ändå! Kanske kan man tillsätta fiberhusk eller något sådant, någon som har koll?

Blanda:
  • 120 g Philadelphia light (jag tog med basilikasmak)
  • 3 ägg och 1 äggvita
  • 1/2 dl minimjölk
  • 100g 10%ig ost

Häll ut på bakplåtspapper i en djup plåt. Sätt in i ugnen på 175 grader i ungefär 20-25 min. Låt den gärna bli ganska mörk och hård! Ta ut och lägg på önskad fyllning och grädda igen.

Vi hade skinka, lättmozzarella, krossade tomater + tacosås, vit paprika och ananas på vår pizza (jag älskar frukt i maten).

C:a 170 kcal / person (40% protein) om man delar botten i fyra delar, sedan tillkommer ju fyllningen också.

8 kommentarer:

  1. Spännande, får testas. Gjorde kållådan idag - yummie!!

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde en husk-variant (finns i bloggen) som också var rätt svampig, lite tråkig. Ska testa en blomkåls-variant som ska vara väldigt god tydligen, återkommer med recept!

    SvaraRadera
  3. Jag testade både husk och blomkålsvarianten förra veckan. Blomkålsvarianten verkar fått bäst betyg bland bloggarna men jag föredrog nog husken. I med lite pizzakrydda i smeten och (viktigt) en god kryddad tomatsås!
    /Cilla

    SvaraRadera
  4. Carinni: Amen visst är den god va!

    Beata: Ja jag fick nyss recept här i en kommentar här ja...

    Cilla: Jasså, blir den knaprig då?

    SvaraRadera
  5. Jag har gjort Olgas blomkålspizza, blev mycket gott, väldigt lik vetemjölsbotten! Men det var en del fix och pill med att pressa ut vatten ur blomkålen m.m. Har dock inte testat någon annan variant.

    SvaraRadera
  6. Emelie: Ja jag ska prova den! Kanske får man göra en storsats.

    SvaraRadera
  7. Nä knaprig blir den inte. Gjorde den dock ganska tunn, för att undvika omelettkänslan.

    /Cilla

    SvaraRadera
  8. Cilla: Aj då, det där med knaprigt är svårt med alla low carb-grejer! Men jag ska prova ändå.

    SvaraRadera