söndag 21 augusti 2011

Smaljeansen testar: No poo Del 2

Jahapp hörni, dags för del två i denna hårresande följetong. Men jag ser en ljusning...

Nu har denna gymjunkie tvättat sitt svettsmutsiga hår:

  • 2 ggr i bikarbonat (sen blev det snustorrt och rufsigt)
  • 4 ggr i enbart balsam (som jag gick över till för att få det mjukare men då blev det fett)
  • 1 gång i bikarbonat (tog bort fettet men snustorrt igen)
  • 1 gång i bikarbonat + balsam efteråt (bäst hittills)

För att redovisa resultatet tror jag att jag ska berätta lite om vad för slags hår jag har.

Jag har oerhört tjockt hår. Den typen av hår som får frisören att ropa "kom och kolla" till kollegan. Den typen av hår som tyvärr tar timmar att självtorka. I många år har jag haft det väldigt långt, samt slingat blont (det är mörkblont av sig självt).

Då jag skulle föda barn klippte jag av det till page och färgade det mörkt rödblont (nära min naturliga färg = ingen utväxt) eftersom jag tänkte att det skulle se minst vidrigt ut då otvättat och okammat - det brukar vara svårt att fixa håret i en halvtimme varje morgon med en liten bebis fastlimmad vid bröstet.

Dessutom var det skönt att sluta vara "hon med håret" och bli bara Elbe, samt att slippa bli tagen för 10 år yngre än vad jag är (nej, det är inte alltid positivt).

Förra hösten färgade jag det vintrigt mörkbrunt men i våras fick jag för mig att bli blond igen. Jag har nu genomgått ett par slingningar plus en slitsamt blekande sol i somras vilket mer eller mindre knäckte mitt hår tror jag... Det brukade vara lent och glänsande (fast jag oftast tvättade med billigaste Eldorado-schampot) men nu är det torrt och grådaskigt.

Därför ville jag prova No poo. Frågan är nu - kanske mitt mest slitna hår är bortom all räddning, även med den här metoden? För underhåret, som inte är lika slitet, verkar gilla denna VIP treatment. Det har börjat ringla sig lite i lockar och känns slätare. Överhåret däremot är... tja någon blandning av det beskrivet i punkterna ovan.

What to do? Jag kör på ett tag till. Är man testperson så är man.


Överhår från sidan. Frizzy dizzy. Underhår i nacken. Curly Shirley.

2 kommentarer: