måndag 19 september 2011

Fråga: Träning vid sjukdom

M frågar:
Jag har en liten fråga, kan man träna fastän man är förkyld? Det går så många olika åsikter om det. Jag börjar bli lite bättre med min förkylning, hostar och är lite snuvig vad för träning tycker du man kan göra då?
Tack o hej! :)

Svar: Ja du kan absolut träna. Fast ibland ska du ta det lugnt. Och vissa gånger ska du verkligen inte träna...! Ja, som du förstår varierar det.

Ett råd som jag brukar ge är; skippa träningen om du har ont i halsen. Det brukar betyda att infektionen fortfarande härjar fritt. Om du däremot mest besväras av rinn-näsa så är det oftast lugnt, då är bacilluskerna på väg bort.

Jag känner min kropp väl vid det här laget och har bra koll på hur det måste kännas i kroppen för att ett träningspass ska ge något.

Mitt bästa tips: Anteckna. Varje gång du känner dig det minsta krasslig och provar att träna. Det kan kanske ta sin tid beroende på hur frisk av dig du är, men efter ett tag kommer du få ett "facit" för just din kropp. Det kan se ut så här:

2/10 "Hosta. Ute och sprang. Sjukt trött, inte bra."
12/10 "Nyser och snörvlar. Var på Bodypump. Kände mig stark, troligtvis bara allergi".
4/12 "Hosta. Gymmade, kändes okej."
5/12 "Känner mig lite febrig, tog en långpromenad, mår sämre. Behöver vila!"
3/2 "Snorig. Gick på spinning. Kände mig stark!".

Då vet du att du inte ska träna då du känner dig febrig, att du ska ta det väldigt lugnt då du har hosta men att det förmodligen bara är din allergi som spökar då du är snuvig och att du då har full kapacitet.

Krya på dig M!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar