torsdag 29 september 2011

Frågor: Piller, favoriter och graviditetsträning

Hanna frågar:
1. Kosttillskott; vilka tar du och varför? Tycker det är en djungel där ute!
2. Vilka är dina bästa inspirationsbloggar?
Tack! :)

Svar: Just nu tar jag inga. Jo, en multivitamin slinker ned då jag kommer ihåg det. Om jag inte åt så mycket fet fisk skulle jag ta Omega 3/6. Jag äter en del proteinpulver som man väl också kan se som ett kosttillskott, det gör jag för att protein inte alltid kommer i de former som jag känner passar för just den måltiden (känner inte för att mixa ned tonfisk i smoothien : ) I oktober månad ska jag börja bygga muskler mer seriöst, då åtekommer jag med fler piller.

Jag skrev ett blogginlägg för ett tag sen om mina favoritträningsbloggar, det hittar du här.

Anonym frågar:
Hej! Jag har en fråga till dig. Jag har precis fått veta att jag är gravid. Jag vill vara så hälsosam jag bara kan och tänkte fortsätta träna crosstrainer/cykel 2-3 gånger i veckan á 40 minuter och kanske lite styrketräning. Saken är att jag vill hålla kolla på min kost då jag har 10-15 extrakilo (bmi 29). Vad tycker du är en bra kalorinivå? I ett par veckor har jag legat på 1300-1500 kcal om dagen för att gå ner i vikt, men det kan jag ju inte fortsätta med nu! Tacksam för svar, och tack för en superbra blogg!

Svar: Grattis! Vilken grej, hurra för dig! Angående din fråga; jag kommer svara utifrån hur jag resonerar, sen får du tänka på att jag inte är något proffs annat än i erfarenhet.

Nu i början så kommer du nog känna dig rätt så klubbad och kanske inte helt träningssugen - om du inte blir illamående så brukar en förlamande trötthet drabba de flesta. Chilla med vetskapen om att det i mitten av graviditeten brukar komma bättre tider. Man brukar tala om 100 dagar då allt är hyfsat; den första tidens plågor har lindrats och du har ännu inte blivit en strandad blåval i soffan. Om du cyklar och kör crosstrainer, byt plats på logiken under graviditeten. Istället för kort och intensivt, kör lugnare och ta tid på dig. På så sätt gör du av med lika mycket energi.

Angående kalorierna; ja som du ätit nu låter lite lågt. Men jag tycker inte du behöver höja dem särskilt mycket - 2000 kanske? Du får tänka på två saker; dels kommer du inte orka röra dig lika mycket = du behöver inte lika mycket energi till att orka träna. Och dels, lilla knyttet som nu väl inte är större än en vindruva och knappast gör av med ett par wienerbröd kommer säkerligen få i sig det som behövs eftersom kroppen prioriterar fostret. Äter du för lite kalcium får du inte en unge utan ben - du får en frisk unge - och sköra tänder.

Det jag istället tycker du ska vara noga med är kvaliteten på maten. Vitaminer, mineraler och riktigt bra fettkvalitet odlar både bra kiddos och fina mammakroppar. Lycka till, kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar