måndag 28 november 2011

Det finns bara en (diet-)gud

Ibland tycker jag dieter är som religioner. Varje har sin hängivna skara följare som alla är övertygade om att just deras metod är den enda sanna, och den som inte följer dem kommer inte till bantningshimlen. Ett forskarlag står självklart alltid redo med myndiga studier som stödjer dietens framgångar och visar på vilken horribel död man dör om man inte väljer den smala vägen. Missionärerna raggar hårt bland de ofrälsta. Kan folk inte bara få äta som de vill? Jag är varken någon gud eller någon profet (förutom här, i min egen blogg, hehe) men jag vet en sak säkert: om 10 år kommer garanterat nya rön har regnat över oss som manna och då gäller det att inte ha kastat sin sked.

6 kommentarer:

  1. Visst är det så!! Jag blir lite galen ibland när man hör "Men DET DÄR funkar ju inte!" eller jo, för mig, men kanske inte för dig. "Testa banandieten", "LCHF", "LHGDTFKNNMB" etc...galet :) Sunt förnuft är nog det bästa. Och låt andra vara :)

    SvaraRadera
  2. Jag har precis köpt en ny bok av Karin Boijs och Anna Bratt som heter Vikten av gener. Den är mkt intressant än så länge, har bara läst ett 20-tal sidor...

    Boken handlar om den senaste forskningen till våra "fettgener". Spännande hur vi inom en rätt så snar framtid har gentester tillgängliga för gemene man. De tror att snart kommer PT's använda sig av det för att lägga upp personliga kostråd osv, snarare än att utgå från sin kostreligion.

    SvaraRadera
  3. Så sant så sant!! Nu är det ju poppis med att minska på kolisarna och öka profet proteinet och den som inte gör det lever ju som sagt heeeeelt fel! :) om en 10 år kommer vi skratta åt denna tanke för tänk vad vi gick miste om! :) det värsta jag vet är när folk ska predirika om hur de gör och pracka på alla andra att göra likadant! Man måste ju hitta sitt sätt för mitt passar ju inte ditt osv! Sen kan man mer en gärna tipsa, bjuda på förslag och öppna nya dörrar! :) bra sagt!!
    Lycka till med ryggen! Kramar

    SvaraRadera
  4. Blir så trött på allt det där :(

    SvaraRadera
  5. Hahaha, japp! Jag håller med till hundra procent!

    SvaraRadera