tisdag 22 november 2011

More is more!


Japp hörni, jag vet att ni gillar mina abs men numera har de börjat döljas under ett extra lager hull. Och på köpet fyller jag ut BH:n igen, yey! Det är på grund av mitt överätande förstås, som även gett mig muskelmassa, superstyrka och energi på gymmet, orkar ständigt tyngre!

Då jag formtoppade i somras tappade jag en del kroppsfett - och upptäckte att jag därunder hade långt ifrån så mycket muskler som jag skulle vilja ha. Därför denna styrkeperiod nu på hösten. Ni kanske minns att jag då skrev att jag skulle äta fler kalorier än jag behöver och förhoppningsvis lägga på mig finfin muskelmassa och förmodligen även lite fett.

Varför fett också!? Kanske ni undrar. Jo, av tre anledningar:

1. Min kropp är egentligen formad sådan - då den får välja själv klär den snabbt på sig ett extra lager hull som ändå är ganska kämpigt att tappa, jag har inte en pojkkropp utan en ganska kurvig form naturligt även då jag är smal (kurvor som i att det går in vid midjan och ut vid höfterna menar jag nu). Hormonellt är ju kvinnor betingade att bära en större andel kroppsfett också. Det innebär naturligtvis inte att det inte finns en massa tjejer där ute som naturligt har en väldigt låg andel kroppsfett - deras kroppar trivs helt enkelt bäst att ha det så. Jag är inte en av dem. Genetik och allt vad det innebär, ni vet.

2. Proffsen är också periodare. Min kunskap och mina idéer får jag inte får svävande veckotidningspalter utan från forskning samt från de som kan det här med kost och träning - fitnesseliten. Och där är det i princip standard att formtoppa under kortare perioder och resten av året äta betydligt mer och tillåta kroppen att lägga på sig fett (och muskler!). Även om jag inte ligger på den nivån (ljusår ifrån) tycker jag det är en sund inställning.
3. Det här är en utmaning för mig mentalt. Att våga gå den här vägen. Kanske finns det där någonstans en ekvation som går jämnt ut, då jag överäter preciiis så mycket att allt blir till muskelmassa och inte ett gram till fett, men den har jag inte tillgång till. Tills dess käkar jag på så att risken aldrig finns att musklerna svälter. Med resultatet att jag går upp lite all over. Något som känns spännande och stort för mig och lilla matmonstret som fortfarande bor kvar i ett dammigt hörn av min hjärna. Det handlar ju om så liiite fett (säger ni som kanske har ett lite större överflöd än jag och just nu sitter och blinkar och glor på min mage på bilden och funderar på hur knäpp jag är). Men det är ändå ett nytt sätt att tänka som är utmanande för mig. Yey för den framgången!

18 kommentarer:

  1. Du är urfin som alltid! Och bra tänk, som alltid. Helt enkelt bäst, som alltid.

    SvaraRadera
  2. Oh vad jag gillar detta inlägg! Och nu ska jag berätta varför. Jo, jag började träna ordentligt för runt 2½ år sedan, var innan dess den största soffpotatis som fanns och åt allt jag ville, när jag ville (vilket oftast innebar kebab, pizza & chips) och tyckte inte alls det gjorde nåt eftersom jag alltid hållt mig väldigt smal och tänkte att kroppen nog mår bra då. Träningen gjorde intåg när jag efter nån slags kris under min andra termin på juristprogrammet började gå upp i vikt, men kanske framför allt tröståt jag konstant för att inte tänka på hur dåligt jag mådde. Först var träningen mest något som höll vikten i schack och blev nåt av en besatthet (inte en bra sådan) men med små steg blir det bättre och jag är i alla fall på god väg att få en sund inställning till både mat och träning och livet i allmänhet. Dock ramlar jag gärna tillbaka i rädslan av att lägga på mig fett trots att jag inget hellre vill än att få mer muskler och egentligen bli lite större. Knepigt det där med hjärnspöken...

    Så, det jag gillar så starkt med just detta inlägg är din härliga inställning som går igenom. En sån vill jag också ha, hela tiden, och intea bara "oftast"! Eller som de säger, "strong is the new skinny"!

    SvaraRadera
  3. Det ska bli spännande o följa hur det går för dig :)

    SvaraRadera
  4. Jag har gått från att innan ständigt noja över att jag äter för MYCKET till att nu när siktet är 110% inställt på mer muskler (+ bia-mätningen som visade på illa 11% kroppsfett..) konstant nojar över att jag äter för lite. :P

    Jag vill inte äta så att jag blir matkoma efter varje måltid, för vill njuta av maten och äter jag tills jag känner fysiskt matkome-obehag kommer jag börja associera mat med något jobbigt vilket vore jätteilla med tanke på min bakgrund..

    Samtidigt så vill jag verkligen få i mig så att jag går upp ordenligt i muskler! Nu är jag rätt säker på att jag får i mig tillräckligt+lite till då jag ökat alla måltider+lagt till 1 extra mellanmål samt inte utesluter något ur kosten, men är fortfarande orolig över att så inte är fallet..

    Har du några tips på hur jag ska lösa detta moment 22?

    SvaraRadera
  5. Beata: Kram! Du får mig glad du :)

    Pia: Kul att höra om din historia - det känns ju ändå som om du är på rätt väg! Kram!

    Betty: Tycker jag me :)

    Alina: Tänker så själv ibland - men du ökar väl i vikterna? Så länge du fixar det tror jag du äter nog!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag ökar sakta men säkert! Ska försöka sluta oroa mig.. :)

    SvaraRadera
  7. Hej Elbe! Ville bara säga att din blogg är den första jag läser varje dag. Du förmedlar en underbar feelgood-känsla och det ger mig energi inför en ny dag med alla dess utmaningar :-) Du är grym på det du gör!!!
    Kram från en ny "stammis", Åsa

    SvaraRadera
  8. Fine, vakre du! Takk for at du deler med oss, du er et supersunt forbilde og en sann inspirasjon hver dag (føler meg nesten som en "stalcker" men det er vel litt av poenget med å ha en blogg;) Følger tankegangen din, og kjenner meg igjen i at det er en jamn utmaning å tenke "sunt om kroppen (og det kvinnelige fettet..) Men tro meg: innerst inne i alle våre litt forstyrrede hjetne så er det så som DU vi alle ønsker å se ut: slanke kvinner med former!!
    Klapp-på-skulderen fra Siri

    SvaraRadera
  9. God dag!! :) ser fram emot receptet på bullarna!! Men du, jag har tänkt på en sak. Du skrev nått om att om man vill gå ner i vikt i form av fett så ska man utesluta alla produkter som innehåller fett och bara äta protein? Har jag missförstått dig? Det som händer om man gör så är ju att kroppen sparar på allt som heter fett eftersom att den inte får i sig något. Det bästa är att vid varje måltid pilla i sig bra fetter i form av nötter, avocado, lax osv... :) jag säger som Fredrik pauluin - de som äter nötter hållet lättare vikten. Kramar till dej!

    SvaraRadera
  10. Nemen så tokigt!! Det skrev du ju inte! :) det var ju mellan målen som inte ens en nöt får slinka ner!! :) My bad! :) kramar

    SvaraRadera
  11. Du är grymt inspirerande, läser din blogg varje dag och tänkte att det var läge att skriva något :) Fortsätt så här, alla borde verkligen läsa din blogg!
    Stor kram och heja heja för mer muskler!
    /Martina

    SvaraRadera
  12. Tack för bästa bloggen!!! Nu har jag köpt träningskort och så smått kommit igång med min träning. Du är min stora insperationskälla!

    SvaraRadera
  13. DU-ÄR-SÅ-BRA!

    Feelgood till tusen!

    SvaraRadera
  14. Hi!
    I was wondering if you're going to do another "formtoppning" month in near future? It would be great, if you would do it "with" the readers, so that we could take a months challenge and do it at the same time. You could give us some tips, motivation and receipts. I would absolutely love it! January might be a good month:D

    SvaraRadera
  15. Åsa, Martina, Carro, Hurt-Maja och Emma: Tack fina söta ni, jag blir peppad av att peppa : )

    Siri: Så fint skrivet. Ska inte du starta en blogg snart ;9

    Becca: Ja precis! Nötter är superbra annars förstås. Men inget småätande.

    Anonym: Jag svarar på svenska eftersom du verkar kunna förstå iaf :) Jovisst men det blir tyvärr inte i januari, snarare sent på våren. I vår tänkte jag köra en period med fokus på löpning. Men absolut efter det, lagom till bikinisäsongen ;) Och vilken bra idé att köra ihop med er!

    Kram alla!

    SvaraRadera
  16. Tack för detta inlägg. Har kommit 1,5 v in på styrkeperiod med något överätande och känner igen mig i den sista punkten. Matmonstret sitter på min axel och säger du kommer bli tjock du kommer lägga på dig fett. Jag Vägrar lyssna nu. Jag SKA förlora fett SEN. Först muskler. Tyst monstret. Shut UP! :) och tack elbe

    SvaraRadera