onsdag 30 november 2011

Recept: Hälsobollar med chokladsmak

Experimenterade lite på bollfronten idag, baserat på skafferiutbudet. Det blev inte det mest proteinrika jag receptat fram men de är 1. riktigt goda (tänk sötknapriga och fylligt chokladiga med en sältakick från jordnötssmöret) 2. fulla utav nyttigheter så som antioxidanter och viktiga mineraler från kakao och gojibär, fleromättat fett och fint protein från mandlar och äggvitor 3. mättande 4. Helt fria från tillsatt socker. Energibalansen är också helt okej tycker jag! Du kan till exempel:
  • Rulla dem i sesamfrön/kokos/solrosfrön och servera som godis
  • Ät 1-2 som fika till eftermiddagskaffet
  • Knåda ihop några bollar till en bar och baka 20 minuter i ugn - perfekt på språng
  • ät 3-4 bollar ihop med något proteinrikt som mellis innan träning

12-15 bollar:

Lägg i en matberedare/mixer och kör i c:a 30 sek:

10 dadlar
10 mandlar
3 msk gojibär
1 msk tranbär (dessa och gojibär kan ni variera mellan, jag tog lite tranbär för sötmans skull)
2 äggvitor
1-2 msk osötat ekologiskt jordnötssmör
2 msk kakao
1 dl kokosflingor
Beroende på hur torra dina dadlar var (mina var supertorra) och hur stora dina äggvitor var har du nu en mer eller mindre kletig smet i skålen. Häll nu över 1-2 skopor proteinpulver för att få en konsistens som du kan nätt och jämt rulla bollar av. Låt vila i kylen minst 30 minuter innan servering.
Vill du skippa proteinpulvret? Prova att ha i havregryn istället, bara så mycket att det torkar upp något.

En boll innehåller c:a 70 kcal. Protein 30% Kolhydrater 30% Fett 40%

Smakvariation: Tillsätt pepparkakskrydda, kallt kaffe eller vaniljarom till exempel.

"Äääät miiig!" - "Nej, ät mig!"

13 kommentarer:

  1. Hm, lät helt klart intressant men innehöll ganska mycket som jag ogillar men kanske ger mig på i framtiden :)

    SvaraRadera
  2. Om du menar gojibär så säger jag också "urk" naturella men de känns inte :)

    SvaraRadera
  3. Hej Elbe! Hittade din blogg i förrgår och tror fasen att jag fått en ny favoritnlogg. Yey! Har kollat lite i ditt arkiv, kan hända att du redan skrivit om det men jag såg iaf inget sådant inlägg... Men jag undrar lite över just proteinpulver, vet att det finns många teorier och åsikter om det men just Jag är en av dom som tycker att det är ett bra komplement till min kost. Har dock inte så bra koll på vad man ska tänka på, köper liksom alltid samma som jag en gång blivit rekomenderad. Kanske har du lite tips? Vad använder du för protein tex? Och när/varför/till vad?

    Tack för en inspirerande, intressant och bra blogg!

    /Malin

    SvaraRadera
  4. Tack för den fina listan på bloggar du gjort till oss!

    Apropå levisjeansen, jo dom är rätt låga i midjan, men inte sådär "visa rumpstrecketlåga". Dessutom är de andra två modellerna lite högre i midjan, men dom passade inte mig. Dom är helt underbara att ha på sig och verkligen värda varenda krona. Testa! Dom tar garanterat bort den där låååånga tantrumpan, som även jag hade innan dessa :-)

    SvaraRadera
  5. Hej!!! smarrigt!!! måste bara skriva och säga att jag har insätt att jag hellre läser din blogg en PT-fias!! Du inspirerar på ett helt annat sätt, det känns lite mer naturligt och "mänskligt" :)

    Ha en underbar dag!!!
    kramar

    SvaraRadera
  6. Malin: Välkommen hit! Jag har skrivit en stor guide om proteinpulver, du hittar den här http://smaljeansen.blogspot.com/2011/10/smaljeansens-ulitmata-guide-till.html

    HelenaE Det låter för bra för att vara sant, måste provas!

    Becca: Åh så roligt att höra! Ja jag och PT-Fia har lite olika stil, jag är inte riktigt lika 'high on life' ;) Vi äter liknande kost men ingen kan uppskatta mat som hon hehe. Jag har ju också en bakgrund med vikt/matproblematik medan Fia är, som jag förstått det, naturligt smal, vilket gör att vi har lite olika erfarenheter : )

    SvaraRadera
  7. Mums måste testas! Låter supergott.

    SvaraRadera
  8. Håller med becca till tusen! PT-fia vill inspirera men hennes flin och välmening blir mest till ett hån. Även om ni har liknande kost så vill man mycket hellre hänga här. Blir motiverad och vill testa alla recept du gör. :D

    kram!!

    SvaraRadera
  9. Ser väldigt gott ut, ska absolut testas snarast!

    Vad är det för levisjeans ni skriver om ;)? Låter intressant!

    Håller även med föregående talare. Din blogg har blivit min favvo på senaste tiden. Hittade hit från Olgas blogg i somras, som jag fortfarande följer. Men jag känner mig mer hemma här. Bloggen är väldigt välskriven och har ju massa snygga bilder också.

    Jag har precis börjat träna igen efter ett uppehåll på 6 veckor. Min pappa gick bort och jag har inte haft den minsta energi över och dessutom fullt upp med annat. Kosten har bestått av mackor och godis dessutom. Men det resulterade i viktnedgång och tappade muskler. Konstigt.... ;). Från att ha tränat fem dar i veckan och äta exemplariskt.
    Idag var jag iaf tillbaka på gymet. Svag, men glad! Kosten får jag nog ordning på också. Men nu måste jag nog äta upp mig lite. Blev lite för liten de senaste veckorna. Så då blir det ju perfekt med chokladbollar!

    Blev lite långt det här, men jag ville bara säga att du inspirerar mig!

    SvaraRadera
  10. Cillas: De heter CurveID. Tack så mycket för bloggberömet. Jag har en sjuk närstående och vet hur det är att inte alltid vara den gladaste på gymmet men det hjälper bra att träna då det känns svårt. Lycka till! Kram Elbe

    SvaraRadera
  11. Halloj från en i normalfallet ej kommenterande... har provat mixa/baka dessa. Men jessus så gott. Använde proteinpulver med cookies&cream-smak och satte något mer kakao. Blev en finfin lite nötig smak. Men, lite för sött. Tänker att jag iofs kan ersätta hälften av proteinpulvret mot havregryn men man vill ju som åt proteinet. Dadlarna - har du dem mest för sötma eller konsistens? Undrar om man kan minska där kanske. Well, jag får prova mig fram. Tack för ett bra recept!

    SvaraRadera
  12. Första gången jag är inne på din blogg. Gillar själv rawfood bollar med torkad frukt som substitut till vanliga, smöriga chokladbollar men har alltid tyckt att något saknats. Nu sitter jag med chokladbollar från ditt recept brevid mig och oh lala I like! Jag använde carobpulver och hampaprotein + bytte ut 1 msk gojibär till russin och mums! Tack för receptet :)

    SvaraRadera
  13. Har provbakat dessa idag. Jättegoda! Tack för receptet!

    SvaraRadera