onsdag 23 november 2011

Recept: Nyttigare lussekatter / saffransbullar



Dessa bullar innehåller vare sig socker eller smör. Däremot sötningsmedel - ogillar ni det, använd exempelvis Agave men då en mindre mängd. De blir matiga och otroligt saftiga, till skillnad från de torra och fluffiga varianter man kan stöta på. De är inte jättesöta, sötman kommer främst från russinen så ha gärna i många. Jag gillar att äta dem som mellanmål, ibland med smör och ost på faktiskt :) Perfekt vid eftermiddagsfikat. Bullarna mättar bra och är perfekta som en del av ett före träningen-mål, de har troligen ett ganska lågt GI. En fin sak är att de innehåller i princip enbart nyttigt, fleromättat fett till skillnad från varianter innehållandes smör.

c:a 30 lussekatter
50g jäst
250g lättkvarg/lättkesella
1g saffran (2 pkt)
1/2 tsk salt
eventuellt kanel eller kardemumma
Sötningmedel som motsvarar 4 dl socker (kolla på förpackningen! OBS! Använder du Sukrin kommer degen knappt att jäsa. Men bullarna blir goda ändå!)
6-8 dl mjölk (jag tog minimjölk)
2 dl Pofiber (Fibrex går också, ger lite grövre bullar)
2-4 skopor proteinpulver (jag tog med vaniljsmak)
7 dl mandelmjöl (jag använde färdigt ekologiskt som är avfettat, mixar du mandlar själv blir det c:a 7 kcal mer/bulle dvs försumbart)
c:a 9 dl (7+2 för utbakning) dinkelmjöl
4 msk fiberhusk

Russin
1/2-1 ägg

Smula ned jästen i en bunke. Häll på en skvätt varmt vatten, rör så att det löser sig. Blanda ned kvargen, saffran, salt, sötningsmedel och kanel/kardemumma. Värm c:a 5 dl av mjölken i kastrull eller micro tills fingervarm, häll, i rör ihop. Blanda i fiberhusk, proteinpulver och Pofiber. Blanda i 7 dl dinkelmjöl och 7dl mandelmjöl. Späd med mer mjölk tills du tycker att det blir en bra degkonsistens.

Låt jäsa 45 minuter under en kökshandduk. Baka ut till lussekatter och låt jäsa ytterligare, 30-45 minuter. Pensla med ägget, sätt i russin och grädda på 225 grader i 5-10 minuter (håll koll!)

Energifördelning: Protein: 35% Kolhydrater: 30% Fett: 35%

Hela smeten innehåller c:a 1600 calories, gör du 30 bullar innehåller varje c:a 150 kalorier. Och de mättar bra!

21 kommentarer:

  1. har du någon bild? :)

    SvaraRadera
  2. Åh, detta ska jag testa i helgen, tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Oj vilket recept!!
    Ska självklart testas i helgen !!
    // jess

    SvaraRadera
  4. Låter som ett spännande recept! Kanske blir något att testa framåt jul! :)

    SvaraRadera
  5. Måste provas.. *styr kosan mot hyllan me Pofiber) spännande ; )

    SvaraRadera
  6. Vad använder du för sötningsmedel? Verkligen 4dl? :)

    SvaraRadera
  7. Sofie: Jag ska ändra det till "motsvarande 4dl socker". För sötningsmedel är väldigt lätt, 1dl väger inte många gram. Jag hade hermesetas lättströ! Där är det 1-1 förhållande. Tänk att det blir 30 bullar så det är inte många gram om ens ett i varje bulle :)

    SvaraRadera
  8. Jag halverade detta recept och räknade in allt i Shapeup-appen. Då fick jag ca. 1800 kalorier. Både mandelmjölet och dinkelmjölet tog jag halva av. Det låter lite konstigt att du bara fick 1600 kalorier. Jag menar mjölsorterna ger ju ganska många och 130 gram mandelmjöl=3,5 dl är 750 kalorier. 7 dl mandelmjöl borde då bli 1400 kalorier plus allt annat. Rätta mig om jag räknat fel men bara undrar.

    SvaraRadera
  9. Vi har båda rätt! Jag använde nämligen ekologiskt färdigt mandelmjöl och trodde kaloriinnehållet var detsamma. Ska påpeka detta i receptet. Tills dess; skillnaden blir 7 kcal/bulle ;)

    SvaraRadera
  10. Okej, ja det är ju inte så jätteviktigt. Blev iallafall sjukt goda och "verklighetstrogna". Kredd till dig! Var lite orolig då degen knappt jäste och var väldigt kladdig, men det löste sig i ugnen :)

    SvaraRadera
  11. Amanda, samma här, degen jäste inte och de var faktiskt lite degiga också när de blev klara. Men jätte goda och smakar lussebullar. Helt otroligt.

    Men du Elbe, är receptet verkligen rätt då? Är det inte för mycket mjölk/för lite torrvaror?? Degen gick inte ens o forma till lussekatter.

    SvaraRadera
  12. Har nu testat dessa och säger bara: wow! Min deg jäste ordentligt (värmde mjölken) och den var superenkel att baka ut. Saftiga och goda blev utlåtandet av familjen.
    /Hanna

    SvaraRadera
  13. Vad roligt Hanna! Då ska jag lägga till att man ska värma mjölken, bra tips!

    SvaraRadera
  14. Jättegott! Jag hade inget bakplåtspapper och bullformarna räckte inte hela vägen så med den sista degen gjorde jag en "limpa" i en limpform och den blev också jättegod. Hade den inne i 20 min

    SvaraRadera
  15. Andra gången jag gör dessa nu. Min kära sambo var sjukt skeptisk och menade att vill man ha en lussebulle kan man väl unna sig det. Håller väl med delvis, men inte om något annat är lika gott. Och det ÄR dessa, verkligen saftiga, och jag gillar tuggmotståndet av mandeln! Så nu kan man ju unna sig både till mellanmål och kvällsmål! ;)

    SvaraRadera
  16. Va kul att höra Fanny! Sån är min sambo med och han gillar dessa ;)

    SvaraRadera
  17. Hej Elbe! Nu har jag bakat lussekatterna och de blev helt platta, jäste inte alls. Och jag värmde mjölken osv. Jag har en teori som hänger ihop med det sötningsmedel jag valde, sukrin. Igår surfade jag runt och läste på om sukrin inför dagens bak och läste att sukrin ger en kylande effekt precis som xylitol, men bara ibland. När jag kände på bunken efter att jag haft i sukrinet var den helt iskall. Detta kan ha gjort att degen inte jäste. Kan ju vara bra att tänka på för andra som vill baka med sukrin. Nästa gång kanske man kan värma mjölken tillsammans med sukrinet. Men smaken var i alla fall bra, riktigt bra.

    SvaraRadera
  18. Men oj! Du har verkligen otur med mina recept :/ Lussebullarna som så många gillar också... Ja jag hade hermesetas, har tänkt prova sukrin men inte kommit mig för. Men jag värmde faktiskt inte heller mjölken, det har jag lagt till efter läsartips. Hoppas de går att äta ändå och att du inte slutar prova mina recept!

    SvaraRadera
  19. Nejdå, ingen fara. Fyll på med fler bara, så hänger jag efter ;). Såg att Amanda sa att hon hade använt just Sukrin och det var ju hennes bullar som inte heller jäste så bra.. Men de är ju jättegoda, bara inte alls luftiga... vi bestämde att kalla dem "mandelscones med saffran och russin" istället.

    Förresten gjorde jag nya pepparkaksbollar och de blev mycket bättre denna gången. Men jag har några idéer jag ska testa för att få dem ännu godare..

    SvaraRadera
  20. Vill bara säga att jag också använde sukrin och att mina inte heller jäste. Men goda förstås! Då ska jag prova annat sötningsmedel om jag gör de igen.

    SvaraRadera
  21. Fastlagstisdagen så småningom på intågande. Ska börja laborera med detta recept, borde gå att få hyfsade bullar... Återkommer =)

    /Hanna

    SvaraRadera