söndag 20 november 2011

Tappa fett: om INGENTING hjälper

Hej Anneli och ni andra som mailar frågor och skriver kommentarer dagligen och har kört fast i projektet forma kroppen (främst tappa fett). Det är jätteroligt att ni vänder er till mig och jag älskar att sätta mig in i er situation och försöka komma med så tydliga råd som möjligt. Dock har jag märkt att det är flera, enkla saker som de flesta av er skulle kunna ändra på för att få bättre resultat.

Därför tänkte jag skriva ned några generella riktriktlinjer. Baserad på min erfarenhet förstås! Om du är en person som har haft väldigt svårt att tappa fett, om verkligen ingenting hjälper, se till att:

  • Ät 4-5 små mål. Frukost, lunch och middag samt 1 max 2 små mellanmål som du placerar på förmiddagen, innan middagen eller på kvällen beroende på då du behöver dem (kväll = helst i princip enbart protein). Och inte en endaste nöt får slinka ned däremellan!

  • Dra ned, helst helt, på spannmålsbaserade kolhydrater (vitt mjöl, ris, pasta, bröd), om du behåller några ska de proteinrika och långsamma (havregryn, quinoa, dinkel), annars hämta dina carbs från baljväxter, grönsaker och frukt/bär (vissa är känsliga för söta frukter, typ banan så det kan även vara värt att hålla sig bara till bär)

  • Varje måltid måste bestå av: En större andel protein, lite nyttigt fett och massor av grönsaker. Kolhydraterna är ditt tillbehör, din smaksättning.

  • Skippa alla former av bantningsdrycker (typ Nutrilett) och alla typer av (även protein-) bars! Visst kan de funka ibland men har du fastnat måste du köra hardcore - ät rent!

  • Styrketräna TUNGT och INTENSIVT. Ladda på med vikter och håll pulsen uppe mellan övningarna, antingen genom att köra cirkelpass eller att köra cardio mellan, typ hoppa hopprep

  • Mät dig själv med måttband eller gå efter hur kläderna sitter

  • Ta en promenad dagligen, minst 45 minuter. Hur långt eller hur snabbt, morgon eller kväll, spelar mindre roll. Men varje dag.

  • Räkna ut näringsvärdet i dina måltider under fyra dagar. Jag tycker storleksordningen protein-fett-kolhydrater funkar bra. Kalorier är svårt att ge råd om men 1500 eller under om du har ett stillasittande jobb och ser till att inte glömma att äta fett av bra kvalitet

  • Till sist, ta en sista koll i spegeln och fundera om det är verkligen fett du behöver tappa - eller om du bara behöver bygga muskler.
Och hörni. Detta är ett leverne som jag tycker att ni ska prova under en tidsbegränsad period - inte hela livet. Så småningom: lägg till fler kalorier, kanske lite fler kolhydrater (hello havregrynsgröt!), träna i lagom mängd så att kroppen inte slits. Och ni som läser detta men inte tillhör kategorin jag nämnde ovan och ändå ställer er i startgroparna: don't. Alla är olika. Låt mig avskräcka er genom att säga att detta kan försämra era kroppar rejält; energiunderskott och överträning makes a a sladdrig kropp.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag tycker det är väldigt svårt att hålla sig ifrån pastan och brödet, det är så lätt och smidigt att koka pasta om man är hungrig och en macka till frukost/kvällsmat för man inte orkar laga till nått annat. Vad kan man ta istället som ändå går fort och smidigt?
    Jag vet inte om jag fattade de hela rätt men ska man äta havregrynsgröt? de ska väl vara jätte nyttigt?
    Hej svejs / Magda

    SvaraRadera
  2. Du får helt enkelt lära om, börja baka eget bröd med massor av protein i istället, gör matlådor, ät blomkålsmos eller zucchinipasta. Det kan kännas som en stor omställning men du får fundera vad du får ut av det. Havregrynsgröt är absolut nyttigt men många människor känner att de tappar fett lättare och mår bättre om de drar ned på kolhydraterna och ökar mängden protein. Och du, kom ihåg - de råden är endast till för de som har väldigt svårt att tappa fett, tillhör du inte dem har du inte nytta av dem.

    SvaraRadera
  3. Tackar för svar! :)
    Anneli

    SvaraRadera
  4. Hej! Det kanske är för sent att kommentera men jag har en fråga: jag har alltid varit smal och kunnat äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Tränade mycket när jag var yngre men la ner i några år för att återigen ta upp löpträningen i vintras. Jag har tränat regelbundet sen dess och har även börjat tänka mer på vad jag äter. Har bytt ut rostmackor mot nyttigare bröd och tar mer sallad än pasta osv, för att må bättre och sådär. Men på sista tiden har jag märkt att mina kläder börjat sitta mer tight och att själva fettmängden ökat på min kropp. Väger mig inte så har ingen aning om jag gått upp några kilo, men jag ser och märker. Vad tror du detta beror på? Jag menar, det borde väl vara tvärtom?

    SvaraRadera