lördag 31 december 2011

Finish strong: Shoppinglista och matplaner

Jag kommer att äta ungefär som vanligt men som sagt skippa allt småätande, alla sötsaker, helt enkelt försöka i två veckor hålla kosten exakt så som jag skulle vilja ha den :)

Frukost/mellanmål/kvällsmål (frukost = större än de andra två)
Frukt + nötter
Keso/bär/nötter
Ägg + päron + hårdost i stavar
Proteinsmoothie (bär+sojamjölk+kvarg och eller proteinpulver), några mandlar till
"Fil" på kvarg + mjölk (ev. funlight) plus frön, nötter och bär
Lättkvarg med hallon och valnötter
Keso, kanel, vaniljproteinpulver, mandel (=risgrynsgröt)
Äggröra på 1 ägg, mjölk, olivolja. hackad tomat till

Luncher/Middagar (lagar alltid minst 1 extra portion till matlåda):
Kyckling/lax/tonfisk/köttfärsbiffar/tofubiffar/proteinpannkakor/omeletter
Tillbehör: Blomkålsris/Broccoli+blomkålsmos/zucchinipasta eller matig sallad
Sallader: grönsaker och blad plus smaksättare som nötter, solrosfrön, hackat äpple/päron, sojabönor, kikärter, andra bönor. om maträtten innehåller lite fett i övrigt: avokado i salladen
Storkok: Kållåda samt köttfärsbiffar (gör ett storkok någon kväll!)

Shoppinglista:
1-2 storpack köttfärs, kycklingfiléer, laxfiléer, tofu (billigast i asiatiska butiker), blomkål, vitkål, broccoli, zucchinis, avocado, salladsmix, babyspenat, tomater, sojabönor (finns i frysdisk), nötter, mandlar och frön, storpack ägg (jag gör av med massor!) 2 stora burkar keso, kvarg i massor, mjölk, frysta bär (2-3 sorter är gott). Kikärter och bönor som t.ex. röda bönor, sojabönor, svarta bönor, stora vita bönor. äpplen, päron, bananer. 10%ig hårdost.

Om ni vill hänga på: Köp de grönsaker/bönor/nötter/frukter som ni själva gillar, detta är bara några förslag. Jag kommer att använda Shapeup Club för att säkerställa mitt energiintag och min balans mellan näringsämnena (jag siktar på 50/30/20 (protein, fett, kolhydrater).

11 kommentarer:

  1. Sounds good. Ska bli kul att följa din slutspurt :)

    SvaraRadera
  2. Jättebra matplanering! Jag har matat in min kost i dietistprogram och det var verkligen jättesvårt att få in 50% protein per dag fast min uppfattning var att det var protein jag åt. Ska bli spännande att se hur det funkar för dig. Som sagt, kul att följa närmaste månaden och sedan även förändringen med löpningen:-) Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att följa dig!! Vill även passa på och tacka för mkt inspiration. Glad att jag hittat din blogg!! Gott nytt 2012! Kram Betty

    SvaraRadera
  4. Vad är ditt mål när du ska ändra kostupplägg?

    SvaraRadera
  5. Tess: Jag ändrar inget eg, jag bara skärper till nu de sista veckorna, hittar tillbaka efter att jag långsamt släppt tyglarna allt eftersom under den här perioden. Jag har ju ätit mer godis och sådant nu under jul, jag vill avsluta starkt och påbörja det nya året starkt :)

    SvaraRadera
  6. Får man fråga hur mycket kcal du kommer ligga på? Använder oxå Shape me up appen och tänkte oxå försöka "rensa ur" kroppen i två veckor nu. Och ditt upplägg är sjukt likt det jag äter, men tänker sno lite ur din lista :) Man snöar lätt in på det man brukar äta och då är det grymt bra att få inspiration från nån annan. Har oxå fokuserat på styrkan nu i höst och skulle nu vilja skala av ett lager fett eller två :)
    Hälsn Karin

    SvaraRadera
  7. Lotta: Ja visst är det riktigt svårt. Man får jobba från alla olika håll liksom, flera källor... protein med protein till som jag brukar säga ;)

    Karin: Jag vill inte ligga för lågt nu då jag fortfarande bygger, minst 2000 iaf men tänker äta så att jag blir mätt och se vart jag hamnar. Om du ska skala lite, ligg på 1500 eller under och promenera varje dag så ska du se att du tappar lite på ett par veckor!

    SvaraRadera
  8. har en fråga ang ShapeUp club ... reggade mig precis på sidan för jag blev inspirerad, men jag fattar inte en sak ... om man tränar styrka hemma, och vill regga sin träning, hur ska man veta hur många kalorier man bränner?? det måste man nämligen fylla i för att kunna "skriva upp" sin träning. hur gör du?? är du GOLD medlem?

    SvaraRadera
  9. ABC: Hm vet du jag använder den bara till kosten har faktiskt inte reggat träning! Men jag gissar att du får kolla på någon annan sida hur mkt du bränner, det finns många bra, googla. Jag har inte varit guldmedlem sen i somras men fick ett mail om det för halva priset igår så ska nog ta det. Gillar ändå att se all statistik. Kul att du blev inspirerad, lycka till! kram Elbe

    SvaraRadera
  10. Hej,jag blev oxå medlem på shapeupclub. Skrev in min mål vikt o då står det att jag ska äta 50g Protein 199g kolhydrater och 37g fett. 1380 kalorier.. Hur gör jag för att räkna ut alla saker? Finns de nån sida eller app för det? tycker det är så himla svårt med maten!! ); tack på förhand /Susanne

    SvaraRadera
  11. Susanne: Alltså du fyller i din mat där på Shapeup Club, exakt vad du ätit så räknar den ut åt dig! Surfa runt lite så märker du nog hur det funkar :) Satsa på en bra energifördelning (det där cirkeldiagrammet).

    SvaraRadera