tisdag 13 december 2011

Fråga: Proteingröt till preggo?

Anonym undrar: Tjosan! Det var den höggravida soon to be mum of 2 här igen. Eftersom Olga Rönnberg verkar vara otroligt upptagen vänder jag mig nu till dig för lite goda råd (det du). Tycker det pratas mycket om proteingröt? Vet du vad man kan blanda i sin hederliga gamla fibergröt för att göra den lite mer mättande? Mina frysta bär räcker inte länge. Och snälla.. Säg inte att jag ska käka ett kokt ägg till. Blir askgrå i ansiktet av blotta tanken. Tack på förhand!

Svar: Tjenixen du! Det där med gröt är svårt. Av någon anledning verkar den mätta högst olika, vissa (jag) står sig i många timmar på sin frukostgröt, andra vittnar om att de blir hungriga direkt efteråt. Som jag fattar det är du ute efter både mättnad och protein? Du kan:

  • Knäcka det hemska ägget i den varma gröten istället så försvinner det *poff*
  • Göra som jag också blanda proteinpulver i mjölken du äter till (fast tveksamt om det mättar mer)
  • Röra i proteinpulver i gröten (har ej provat)
  • Toppa gröten med mättande tillbehör (nötter, mandlar, linfrön och kokos kör jag)
  • Käka mackor till (du är ju preggo så inga problem va? Baka proteinbröd om du vill ha mer av den varan) toppa dem med till exempel keso och avokado, jordnötssmör och banan...?
  • Variera frukosten. Jag brukar käka lättkesella + mjölk toppat med till exempel rågfras, valnötter och tranbär. Mums!

Kram på dig och bebben.

5 kommentarer:

  1. Hej!! För att jag ska bli mätt på gröt måste jag knäcka i en äggvita, ha en rejäl klick kesella och toppa allt med kokos, linfrön och solrosfrön!! :) kramar

    SvaraRadera
  2. Jag knäcker också i en äggvita. Men att ha proteinpulver i funkar också jättebra! Jag har testat både vanilj och choklad och vanilj är min favvo. Koka gröten med äppleklyftor och kanel och tillsätt pulvret sist. Servera med mandel. Sött, gott och nyttigt! Jag gjorde ett långt inlägg för ett tag sen om massa olika grötvarianter för övrigt :-)

    SvaraRadera
  3. Jag lägger ordentligt med keso/grynost i min gröt (samt frysta bär och mjölk). Det mättar och ökar proteininnehållet i frukosten. Smakar lite som att man har lagt en smörklick i gröten och det är ju inte fel.

    SvaraRadera
  4. Tips, skippa fiberhavregröt, kör på vanlig havre (kanske ekologisk?) eftersom den mättar bättre. trot eller ej. Eftersom fiberhavren är gjord på havre plus VETE-fibrer blir insulinpåslaget högre av fiberhavre än av vanlig havre, dvs snabbt upp och snabbt ner = hungrig igen. Ett annat tips är att slänga i MYCKET linfrö alltså typ lika mycket som havren, jag kör 1 dl linfrö! Kanske även dricka proteinkaffe? Jag körde ett tag mitt vanliga kaffe med proteinpulver choklad i, blev faktiskt jättegott. Det blir ju inte sådär hett då iofs men det funkar ändå tycker jag. Och ett proteinbröd till, med proteinpålägg. Men då måste man ju baka endel...

    SvaraRadera
  5. jag brukar ha i en skopa proteinpulver (pure whey, banasmak) i gröten innan jag kokar den.
    kanongott och det mättar mig bra. då behöver jag bara ha mjölk på för att det inte ska vara tråkigt då gröten redan har en smak :)
    så det är ett tips.

    SvaraRadera