torsdag 29 december 2011

Frågor: Hur länge mellan mat och träning och vad händer då muskliga Elbe börjar springa?

Becca undrar: Låt säga att ni ska träna vid 18 och äter lunch vid 12, ätet ni mellis därimellan som lite laddning och påfyllning då? Eftersom att min kropp är inställd på ca 3 timmar gör jag det och om jag skulle äta lunch 12 och träna 18 skulle jag inte få ut det mesta av passet! Jag har Många i min närhet som gör så och jag kan bara inte förstå hur man orkar? Men alla är väl olika, eller?? Bör alla ladda inför passet med ett mellis?? :)
Kramar Becca

Svar: Jag tycker absolut alla bör ladda innan. 2-3 timmar innan konditionspass, 1 timme eller kortare när det ska styrketränas kör jag på. Sen förstår jag absolut att alla inte är hungriga, det är lätt att öva upp det där - att vänja kroppen vid att äta mycket och sällan, jag vet, förut kunde det gå sju timmar mellan mina (jätte-)måltider ibland. Att man inte blir hungrig betyder inte att kroppen inte behöver energin.... Ät du innan annars äter kroppen dina muskler under passet!

AnnaPanna undrar: Men det här att du ska springa så mycket under våren undrar jag över. Kommer du inte att tappa alla muskler du byggt då? Och vill du det i så fall? För om du är tyngre kommer det väl vara jobbigare att springa..?

Svar: Tja, sånt är livet : ) Jag har ju en reserv nu jämfört med somras av både fett och muskler så skulle jag tappa litegrann (vilket du har rätt i, är lätt hänt, då man springer långt och ofta) så gör det mig inte så mycket. Men just nu tränar jag ju för att öka i muskelvikt - den träningsmängd som behövs för att behålla mucklerna är betydligt mindre, 1-2ggr/veckan skulle jag tro!

Så det kan nog gå vägen. Jag ska satsa på specifik styrketräning som gör mig till en bättre löpare så jag lägger inte av helt. Däremot tror jag inte det kommer vara jobbigare att springa. Den extra vikt som musklerna medför kompenseras med råge skulle jag säga av hur mycket bättre jag springer tack vare dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar