onsdag 18 januari 2012

Cykelvagn!

I och med flytten har vi åkt på ett dagispendlande utan dess like - nästan en timme från dörr till dörr, rakt igenom mystracken Stockholms central på bästa rusningstid. Jobbigt för mig som jobbar hemifrån, fyra timmars restid om dagen de dagar jag både hämtar och lämnar...

Nu har vi köpt en cykelvagn för att spara in lite tid. Vad detta är lärde jag mig endast för nån par sedan, det är en sån där kärra som barnen åker i efter cykeln, med bonusen att man sedan kan parkera cykeln och använda kärran som barnvagn! Oerhört praktiskt. Nu ser jag även att den går att använda som joggingvagn och tänkte fråga om ni har någon erfarenhet av detta? Det måste kanske gälla mindre barn eller sovande barn för jag tror kotten är måttligt road att åka med mig en timme, det är mest gå själv som gäller. Men kanske kan man springa och storhandla och sen springa hem igen. Med en barnvagn full med kassar, like a crazy lady....

10 kommentarer:

  1. Låter som en briljant ide!:) Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just den vagnen, men våra grannar har den och de verkar nöjda. Du får hålla oss uppdaterade hur det går. Är själv lite sugen på att byta vagn, då jag inte är helt nöjd med vår Urban Jungle.

    Dum fråga kanske, men ni har aldrig funderat på att byta dagis? Fyra timmar som mest låter rätt saftigt, både för vuxna och för barn.

    SvaraRadera
  2. Hjälp alltså... Undrar också över dagisbyte, inte så lätt i sthlm kanske men på sikt?

    Härligt med njutningsträning! Jag ser också fram emot lite off-season efter fokusmånaden.

    SvaraRadera
  3. Så här är det, krångligt be prepared: Vi har fått plats på ett ställe som håller på att byggas här men det öppnar 28:e mars, eftersom vi bor i ett nybyggt område.

    Vi står i kö till ett par fsk i hyfsad närhet men har ej fått plats (och vi vill ha denna nybyggda - ligger 100m bort!), i Stockholm gör man upp en lista med fem alternativ, vi var tvungen att viga några till Liljeholmen och några till vår nya bostadsort.

    Man har rätt till en sk. garantiplats om man inte får ngt av sina val men den fick vi där vi var skrivna just då - Liljeholmen, och tur var väl det annars hade vi fått pendla under hösten åt andra hållet. Hade vi fått en här hade det inte nödvändigtvis betytt nära - vännen Malin som bor här åker också rätt långt om mornarna fast hon har en garantiplats. Även om vi skulle fått en plats i hyfsad närhet skulle vi dessutom behöva skola in två ggr och kotten skulle bara gå där i 8 veckor.

    Så vi behåller vår gamla förskola (som inte heller ligger i Liljeholmen eftersom det är barntätt och vi inte fick plats där utan ännu längre bort...ja, Stockholm!)

    Sophie, de fyra timmarna gäller mig - inte kotten. Eftersom jag jobbar hemifrån måste jag åka fram och tillbaka två ggr/dag om jag både hämtar och lämnar. Kotten åker dit på morgonen och hem på em :) C:a 15 min promenad, 30 minuters resa med lite byte och sen 5 min promenad.

    SvaraRadera
  4. Har inte någon erfarenhet men har nära vänner som har en sådan och använder den dagligen. De är mycket nöjda och då cyklar dem långt med tvillingar. Hoppas det löser sig för er!

    SvaraRadera
  5. Vi funderar med på cykelvagn. Vi har ju tre barn i åldrarna 1½, 3½ och 6½ och känner att det vore ett smidigt sätt att ta sig till stadsparkerna i vår och stranden i sommar :)
    (Nej, vi har ingen bil)

    SvaraRadera
  6. Åh! En sån vill jag med ha sen när nummer två kommer. Den ser så smidig ut!

    SvaraRadera
  7. Dagis alltså... Glad att man inte bor i Stockholm. Vi har 30 min promenad enkel väg och tycker det är jobbigt. Men en cykelvagn ska levereras till dörren idag faktiskt. Ska bli spännande.. Cyklar vi till dagis tar det 10 min enkel väg, så mycket skönare, och lite bra benträning dessutom;)

    SvaraRadera
  8. Jag har cykelvagn och det är superbra motion (om man kan duscha när man kommer till jobbet!). Dessutom trivs barnen riktigt bra där bak, 4 och 2 år gamla. Vi har en från biltema som går att ha som joggingvagn men det passade inte mig för jag spände axlarna när jag skulle pusha 2 barn och det gick inte att ställa om handtaget. Det går heller inte att ställa om ryggstödet så när barnen somnar så måste de sitta och sova.

    SvaraRadera
  9. Åh vad härligt när den 28:e mars kommer och ni slipper allt det där. Överhuvudtaget 28:e mars: vilket himla trevligt datum det låter som! Det kommer säkert att vara vår, fåglarna kommer att kvittra och allt slask har smält. Vi kommer att plocka tussilago med våra små kottar och glömma bort alla gånger vi har gått myrsteg på centralen i rusningstrafik. För övrigt gjorde mitt barn, 23 månader gammal precis världens bästa sommarplan: i sommar ska vi köra båten till en äng och plocka massoor av jordgubbar! yum!

    /Bag lady 4-real

    SvaraRadera
  10. Mini föddes den 28 mars så jag håller med dig Nadja, ett verkligt fint datum! :D

    SvaraRadera