söndag 8 januari 2012

Fråga: Skinny fat

m frågar: Jag har alltid varit relativt smal och alltid motionerat lagom med promenader och gympass. På senaste tid har jag dock skaffat mig en överflödig mage.. Den hänger över kanten på smaljeansen och står ut sådär fult mycket. Även sidorna och ryggen tycker jag har för mycket fett. Jag löper och gör vanliga magövningar som situps, men skulle vilja ha ännu fler och effektivare övningar som ger mig en snygg mage och rygg! Kan du ge tips på detta? Vore väldigt uppskattat :)

Svar: Oj, denna fråga visste jag svaret på sekunden då jag läste din kommentar. Jag vet, för jag har varit i samma situation. Du har två alternativ:

1. Försöka tappa fettet (men jag avråder dig). Du kommer kanske att lyckas - men tänk på att du då kommer tappa fett jämnt över hela kroppen, magen kommer alltså fortfarande vara procentuellt lika mycket fetare än resten av dig. Vilket kommer resultera i att du får en kropp där magen kanske rinner lite mindre över men du kommer känna dig osnyggt mager och plattbröstad överallt annars. Och förmodligen uppleva magen som dallrig i förhållande till resten. Det är en evigt nedåtgående spiral mot det som kallas skinny fat - skitsmal men ändå sladdrig (=utan muskler).

2. Bygga muskler (och låta fettet vara). Muskler kan du antingen bygga jämt över kroppen eller också välja och vraka vilka delar av du slipa till lite extra (mycket bättre valmöjligheter än vid fettförlust eller hur?) Jag skulle rekommendera två partier - magen, som behöver en shapeup, och axlar/rygg. För att det kommer ge dig en skitsnygg timglassiluett. Trust me.

Angående magen: Du kanske känner dig rädd för att den kommer bli större om du bygger magmuskler. Och det kommer den, men du ska inte vara rädd. För den kommer bli snyggare, fastare, och glida bättre ned i jeansen. Jag skulle satsa på massor av core-övningar (ger de där snygga linjerna på var sida om magen); alla varianter på plankor samt bollinrullningar är favoriter för mig. Google! Kram Elbe.

2 kommentarer:

  1. Oh, då måste jag hösta in min favvo som jag alltid kombinerar med core-övningar: Bron! Du vet, när man ligger på rygg med böjda ben och skjuter upp höfterna i luften samtidigt som man pressar ihop skinkorna. Kan inte bli enklare! Går att göra jobbigare med vikter, ha fötterna på en boll eller/och göra på ett ben i taget.

    SvaraRadera
  2. Det här var ett perfekt inlägg för mig! Jag är också "skinnyfat" och avskyr min brist på kvinnliga former. Ändå har jag en liten degklump där som jag inte alls blir av med. Då jag inte vill bli smalare i övrigt vill jag inte "banta" så att fokusera på att träna mage och rygg/axlar känns helt rätt!
    Som rookie inom träning får jag googla lite på coreövningar och hoppas jag hittar något som passar mig. Plankan har jag dock börjat lite grann med så ett litet steg i rätt riktning är jag ju ;)

    Tack för en kanonbra och inspirerande blogg!

    SvaraRadera