onsdag 29 februari 2012

Löparutmaningen: frågor och svar!

Marie: Om jag missar ett pass, ska jag då försöka ta igen det?

Svar:
Om du kan ta igen det inom samma vecka - ja det tycker jag. Om det inte måste klämmas in och resulterar i typ tre pass på rad eller flera pass på samma dag. Om inte, fortsätt som vanligt enligt programmet, förskjut inte.

Erika:
Jag varvar gång med löpning men inte något speciellt tidsintervall, utan springer så långt jag orkar, går lite och springer igen. Har en runda jag kör som slutar på lite mer än 5 km. Borde jag inte få bättre och bättre kondition och kunna springa hela sträckan snart om jag hela tiden ökar på springbitarna? Lätt att pusha sig själv när man vet var man brukar ge upp och gå. Älskar att springa och vill kunna springa långt utan uppehåll.

Svar: Ja absolut! Det är det som programmen går ut på också - att öka tiden man springer, utan att det svider.

K: för mig som ändå orkar springa i 30 min i sträck (ja, very slow) ska jag ändå köra på att gå 15 min etc från början? vad är fördelen? kommer det öka sannolikheten att jag kommer fortsätta göra det (alltså sticka ut) för att det finns ett program att följa eller är de för de som inte orkar/är vana att springa under en längre stund än 15 min från början? ...jag tänker alltså på rookie-passet.

Svar: Fördelen är mentalt, absolut. Att du förhoppningsvis, när du springer, aldrig egentligen upplever någon negativ känsla, brand i bröstet och "usch va jobbigt". Självklart kan du hoppa framåt i programmet men i sådant fall bara till ett pass där springsträckan är vad du upplever som högst måttligt ansträngande.

Anonym m.fl.: Vad innebär tröskelpass?

Svar: att du ligger på din tröskel av vad du klarar av, typ 85%. Det ska vara tufft men det ska ändå vara någon växel kvar. Syftet? Att höja tröskeln. Precis som när du styrketränar; du vill ju trötta ut muskeln till max så att den växer, samma sak med hjärtmuskeln.

Men! Tänk i förväg på hur långt du ska springa. Det första tröskelpasset för oss Junkies är på 4+2km, med 3 minuter vila emellan. Tänk då innan på att du ska kunna hålla den där farten i 4 kilometer, det ska alltså inte vara 85% av ditt max som du fixar på 100m... Du kanske inte riktigt får till rätt fart på första försöket men hur snabbt du springer annars kanske kan vara en hint. För mig är 6min/km en bekväm takt, kanske kan jag här då ligga på 5.30-5.20?

5 kommentarer:

  1. Gud vad roligt med löpningspepp! Har sprungit mindre än mer under mina träningsår, men bestämde mig nu för att börja följa milen på 60 min med start på söndag (ska klaras inom 8 v). Inspireras alltid av dina blogginlägg!

    SvaraRadera
  2. Ska börja nästa vecka då mitt gymkort går ut!
    Men måste jag endast träna det som står angivet i träningsschemat eller kan jag dom esterande tomma dagarna lägga in lite hemmatränings pass? Kanns så lite att bara träna 2 gg på en vecka som man gör i första veckan! Och måste man träna på just dom utprickade dagarna eller kan man anpassa efter sin vardag?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad du är ambitiös och generös som ordnar denna löparutmaning! Jag kanske hakar på en månad senare, har fokus på styrka mars månad :)

    Hur gjorde du din flygande Jacob? I många recept är det bacon och chilisås, tänkte att din variant säkert är nyttigare :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Anonym: Du kommer få ett styrkepass av mig ikväll också! Så då blir det tre springpass plus ett styrka. Men har du ork, kör lite hemma också visst!

    Jenny: Gröne slaktarens bacon, ica gott livs chilisås, hälften grädde hälften lättkesella (ja, fet grädde). och så banan och jordnötter, blomkålsris till. Supergott!

    SvaraRadera
  5. Sådärja, nu har det planerats och skrivits fina scheman och spikat utgångsdatum och träningsdagar. Jag drar igång med rookie-passet imorgon, vars slut infaller lagom till ett passande lopp jag skall anmäla mig till. Woho för mig. Woho för dig. Tack för knuffen i ryggen - nu skall jag möta våren utomhus. Se hur kvällarna ljusnar i takt med att jag orkar springa längre och längre. Vilken underbar vision!

    SvaraRadera