fredag 2 mars 2012

Kostillskott: Omega-3

Jag har vänner som fått grymma resultat av att ta tillskott av Omega-3 (fin hud/kalufs) och dessutom har jag hört att det är skadeförebyggande. Jag vill verkligen göra allt jag kan för att slippa dra på mig till exempel någon envis benhinneinflammation nu under löparutmaningen så jag ska testa! Eskimo 3-pure från Sportkost.se står numera i min kyl. Käkar ni Omega-3? Varför? Resultat?

Eftersom jag talade om reklam i inlägget nedan så tänkte jag förklara lite om mitt samarbete med Sportkost.se, det är alltså inte så att de plötsligt budar hem en massa Omega-3 till mig och jag måste tänka "ojoj hur ska jag klämma in detta i en bloggpost, nu måste jag låtsas att jag vill ta sånt". Utan det som står ovan stämmer förstås, jag får aldrig hem saker jag inte beställt, vi har en schysst dialog och jag skriver om det jag gillar. Det innebär ju förstås också att jag som nyligen kan skriva inlägg och svara på hur många frågor som helst om mina snygga Nike Free 3.0 utan att gänget på deras PR-kontor skickar hem ett endaste litet skosnöre till mig som tack för gratisreklamen ;-) Det kanske ni förstår men ett förtydligande gör aldrig skada. Puss.

5 kommentarer:

  1. Du får tala om om du tycker att det funkar! Jag har själv funderat på extra tillskott för att få bättre hy, har sån typiskt rödlätt, känslig hy annars ;)

    SvaraRadera
  2. Omega 3 är jätteviktigt, speciellt i balans med Omega 6. (Så välj inte kapslar som innehåller Omega 6 också) Jag har också precis insett betydelsen av detta även om jag ätit det länge. Jag har dock ätit för mycket råvaror med Omega 6 i sig, så ration mellan Omega 3 och Omega 6 har blivit fel:) SLV säger egentligen att det fungerar med 5:1 (dvs Omega 6 ggr mer än Omega 3) men nya rön pratar om ett 1:1 förhållande. Både är essentiella fettsyror så vi behöver båda men balansen är som sagt vårt fokus:) Ska man ta mer än 2-3 gr per dag i kosttillskott så prata med läkare först, det är ju lite blodförtunnande mm.

    Om man tex är vegan så är det viktigt att tänka på vilka källor med Omega 3 man äter av, ex om man äter från solrosolja, majsolja, tistelolja och druvkärnolja så innehåller dessa även Omega 6. Istället bör de välja rapsolja, lnfrön, linfröolja, och valnötter. (man bör dock inte äta mer än 1-2 msk om dagen – högre mängder kan till att det giftiga ämnet cyanid bildas (Linfrö skalen måste krossas för att fettet ska kunna absorberas)
    Personer med stabil hjärtkramp (stabil angina) som inte haft hjärtinfarkt ökar risken risken för plötslig hjärtdöd, därför bör personer med den sjukdomsbilden i dagsläget inte äta tillskott med fiskolja.

    Ha det härligt!!

    SvaraRadera
  3. meer pulver, meer piller, DET är vad jag kallar hälsa det!

    SvaraRadera
  4. Lotta: Wow, tack för massor av intressant info!

    Anonym: Det är flytande olja, så du får nog omformulera dig hihi ;-p

    SvaraRadera
  5. Haha Elbe! Anonym fick plötsligt ett hål i sin teori där. Slår vad om att hon sitter och är olycklig över sitt eget ohälsosamma liv =))

    SvaraRadera