söndag 3 juni 2012

Arg/glad promenad

Arrrgghh, idag var en sån där dag då kotten vår absolut inte ville somna. Vi har ett (ta i trä) underbart barn som oftast bara kan läggas i sängen och vara där ensam tills sömnen infaller (fast det ligger mycket jobb bakom att vi fått till den rutinen ska jag säga...) men inte idag.

Jag var inställd på att få gå min promenad runt 20 - då klockan började bli efter 21 så gick planeringsfreaket i mig i taket, men jag bestämde mig för att jag ändå skulle ut, åtminstone en halvtimme oavsett hur sent det skulle bli. 21.40 kom jag iväg. En tid då många småbarnsföräldrar gärna vill dra täcket över näsan. I full regnmundering stampade jag surt ut och möttes av....

uppehåll. Solnedgång! Blomdoft. Hanna & Amanda i öronen. Åh, åh. Allt vände.


Nu sängen!

(För er som undrar vad den andre föräldern hade för roll i det hela ska jag säga att jag självklart oftast kan dra ut oavsett om kotten sover eller inte, men just idag krockade det lite).

4 kommentarer:

  1. Kanske inte något du vill svara på, men är så nyfiken på vad ni gjort för att kotten ska somna själv i egen säng? /mamma till 14 månaders som äntligen somnar i sin egen säng, fast med förälder brevid.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Visst kan jag skriva lite kort! Vi analyserade själva situationen och kom fram till att det inte var insomnadet som var problemet - utan att vi var tvungna att sitta där tills det skedde! Så då började vi träna kotten på att vara ensam i sängen. En viktig del i detta var att; då vi var utanför rummet så lät vi dörren stå öppen in, det gjorde inget om det kom ljus in och vi var inte heller knäpptysta. Du vet det där mysiga sorlet och ljuset som man minns från barndomen :) Sen försökte vi ta oss ut, dels genom att gå ut kortare stunder och komma in - men alltid svara "mamma/pappa är här" när hen ropade. Det kan också funka att ställa sig närmare och närmare dörren. Som sagt - fokus är inte ett sovande barn utan ett tryggt barn. Det blev en himla mamma "mamma är här" ett tag där men nu kan hen, även pigga kvällar, ligga själv länge i sängen och sjunga och röja - medan vi kan fixa middag eller mysa utanför. Som bonus får man samma sak och morgnarna - ett barn som kan ligga själv och mysa ett tag :) men ha tålamod och gå långsamt fram :)

    SvaraRadera
  4. Låter fantastiskt! Vi får börja jobba så långsamt mot detta!

    SvaraRadera