onsdag 6 juni 2012

Dagens kost och dagens promenadtjej

Morgon: Kaffe med en skvätt mjölk, grönt te

Frukost/lunch:
Äggröra, tomater, stor smoothie, grönt te

Middag: Två portioner fiskgryta med grönsaker, ost, bregott (på middag hos svärisarna, vitt ris och vitt bröd bjöds)

Kvällsmål: Keso blandat med sojagrädde, lite vaniljprotein, mandlar, varma hallon (hej ris à la malta...!)

Står beredd att cutta carbsen lite ytterligare ifall jag skulle få blodsockersvängningar. Skulle då helst vilja fylla tomrummet med protein snarare än bara fett. Nu äter jag P40/K20/F40 så kanske P45/K10/F45? Osäker om det behövs förstås. Vill inte ändra för mycket på "min" mat. Även om lite LCHF-style förstås är gott och välkommet ibland. We'll see.

Ni kanske tycker att jag är galen som liksom slänger in periodisk fasta i hela formtoppningsekvationen. Men det är liksom inte lika mycket på liv och död för mig som förra året. Jag kör stenhårt - det gör jag - men jag är så mycket mer trygg i vad som funkar. Då var allt en enda stor rädsla för att, "funkar inte det här så funkar inget", att jag skulle vara ett hopplöst fall : ) Så är det inte, det vet jag nu. Ett år senare. Så därför är det så kul att laborera lite!

promme

10 kommentarer:

  1. Jag laborerar oxå lite just nu. Och jag känner att jag vågar göra det för att jag har blivit mer trygg i min kropp. Varje hekto som förändrande min kropp kändes på liv och död för mig innan. Så är det inte nu. Jag provar oxå periodisk fasta :) första dagen idag. Veckorna fram till midsommar
    Kommer att bli lite sporadiska och på prov. Sedan ska jag köra mer strikt. Spännande känner jag :) Förhoppningen är mindre fett på kroppen. Sådant som jag har toksvårt att bli av med. Vi får se hur det artar sig!

    SvaraRadera
  2. Hej Elbe!! känner bara att jag måste få skriva av mig men har ingen egen blogg så haha..

    Jag har skött kosten ordentligt i kanske 2 veckor (tog ett halvår av ups and downs innan jag kom dit dock;) och det går om jag ska vara helt ärlig förj'vla bra! Behöver inte ens tänka på vad jag gör för val och att gå runt i en godisaffär med kurrande mage är inget problem. Idag var jag inne på ett shoppingcenter 6 timmar i streck med mamma, syster och kompis varav ingen tänker på kosten eller så, och ändå valde jag för första gången i mitt liv bara bort pommesen till godo för mer grönsaker till min kycklingfile -knappt utan att tänka på det! Detta gjorde att jag kände mig så stark och underbart glad resten av dagen! Jag börjar inse att jag inte behöver göra detta någon kortare tid för att komma i eller så, utan att jag faktiskt kan leva så jävla gött på "mitt" sätt. Självklart vet jag att jag inte på något sätt har kommit till "säkert vatten", men det är definitivt inte lika djupt längre och OM jag trillar tillbaka, så vet jag precis hur och vart jag ska igen när jag kravlar mig upp.

    Jag skrev just en lååång (för ja, man kan skriva längre kommentarer än såhär haha, tro de eller ej;) kommentar om att jag var rädd för vad mina kompisar ska säga imorrn när jag väljer bort godis till förmån för frukt, och plötsligt insåg jag ju hur sjukt det egentligen var och visste plötsligt PRECIS hur ditt svar skulle se ut, så säkert att jag inte ens behöver ställa frågan!

    Jag vill bara tacka dig så himla mycket för all pepp, glädje och inspiration du ger mig varje dag. Det är fel att skriva att du har gjort mig till den jag är, men det är med DIN hjälp som JAG har gjort mig till den jag är nu, att jag kan leva som jag vill och mår bäst av. Tack så otroligt mycket!

    SvaraRadera
  3. Pf rockar!! Har kört det nu u snart tre veckor o jag har droppat 3 kg utan att det känts son om jag skurit ner på kalorierna!! Kör mitt fönster mellan 11-19!!

    SvaraRadera
  4. Pf rockar!! Har kört det nu u snart tre veckor o jag har droppat 3 kg utan att det känts son om jag skurit ner på kalorierna!! Kör mitt fönster mellan 11-19!!

    SvaraRadera
  5. Men visst ÄR det lite skönt med periodisk fasta? Förutom att man slipper äta bara lite åt gången om man formtoppar och inte bli riktigt mätt så är det nog i mitt fall så att jag känner mig lite busig. Känns lite småtokigt att gå emot allt det där som man alltid trott vart rätt och testa något som förut verkat helt galet. Living on the wiiild side. ;)

    SvaraRadera
  6. älskade smaljeansen! jag har försummat dig nu i flera månader på grund av att jag är ute och reser i australien. jag tappade ganska snabbt mitt brinnande intresse för kost & motion, och öldrickandet och pommes fritesätandet ökade i snabb takt. inte alltid lätt att orka bry sig när man sitter och njuter på en strand i thailand eller melbourne. men nu var det som att jag fick en käftsmäll; jag har gått upp 4-5 kilo på fem månader! där fick jag! nu har jag hittat tillbaka till dig och några andra favoritbloggar, men har du några tränings- och kosttips till mig som är på resande fot? billigt måste det vara (förstås) och ingen kvarg har dom här, suck. skulle bli världens gladaste om jag fick lite pepp och tips från dig :)mycket kärlek!

    SvaraRadera
  7. Elbe, stöter du aldrig pâ problem, till exempel att du känner dig tvungen att "artighetsfika"?

    SvaraRadera
  8. Cilla: Ja, det är ju kul att prova! Och man har ju eg hela livet på sig att se vad som funkar :)

    Johanna: Vilken fin kommentar, vad glad jag blir! Och vad kul att du liksom kan svara dig själv hehe :)
    Kram!!

    Carolina: Grymt! Jag tror mitt blir 12-20 om jag fixar det...


    Lovely coconut: Ja det känns så sjuuukt ovant. Men hungrig, det är jag inte.

    Emelie: Åh det låter ju underbart med din resa. men jag vet, Australien har mkt god mat, min killes syrra gick också upp en del då hon var där.. men ned igen sen :) Hm, det finns ju massor av fräsch frukt och grönsaker där, det kan du ju äta... sen vet jag inte hur köttet är men du får ha kött och ägg som ditt protein och kanske till mellis också? Om inte annat - njut och ha det bra och du kommer säkert hitta tillbaka väl hemma!

    Sara: jo, fast inte så ofta... mest blir det ju fika hos mammavännerna och de vet om min blogg och höjer inte något ögonbryn om jag inte skulle äta. Fast det brukar jag. Innan formtoppningen åt jag fikabröd ibland, det blev ändå kanske bara 1 bulle varannan vecka - om det var hembakt njöt jag :) Samt att jag ofta bakar eget (nyttigt) och tar med Och äter det :) Man kan också ta typ en halv bulle - folk tänker mindre än vad man tror på hur länge du sitter och knaprar på en liten bullkant - de undrar mest om du ser att de tar tre bullar :) Nu är det nolltolerans och då säger jag nej tack och stålsätter mig ifall tjatet skulle komma. Oftast gör det inte det faktiskt! Fast bodde jag där du bor kanske det vore svårare med alla dessa ljuvliga macarons... :)

    SvaraRadera
  9. Haha, ja, fast samtidigt har vi ju inte samma fikakultur, och en macaron då och då är ju ingenting jämfört med de fikamaraton jag blir "utsatt" för i Sverige. Jäklar vad det ska trugas... :D

    SvaraRadera
  10. Kul att du provar dig lite fram, och intressant at följa med på sidlinjen. LCHF har inte blivit så stort i Danmark (var jag nu bor) som det är i Sverige. Men Paleo är därimot ret stort, och det påminner mycket om LCHF.

    Jag har pga en depression børjat exprimentera med att ta olika saker från kosten och se hur kropp och psyke reagerar.

    Är ännu för tidigt att säga något slutgiltigt men tycker mig märka mer energi och lättare ved at få gjort saker när jag skurit vetemjölet och mjölk från kosten.

    SvaraRadera