måndag 18 juni 2012

...och allt detta experimenterande, Elbe!

Tack för alla era kryaönskningar, vi får väl se vart det tar vägen men jag kommer inte gå och råkötta i gymmet så oroa er icke - så mycket hårdkokt formtoppande är det väl inte kvar att göra. Och jag är redan, i tanken, på väg vidare...

Nu ska jag lassa på med näring, så att kroppen får läka. Maten i helgen tog jag som den kom - jag åt frukost, lunch och middag som de bjöds men gjorde rätt bra val. Däremot, vet ni vad de hade i receptionen? En stor skål med det bästa jag vet: sega smörkolor av alla smaker; lakris, choklad, mint, naturell (inte Rollo, en annan sort). Ohherregudsågott. Några (okej, ganska många...) fick följa med till rummet. Så var det med det.

Men denna vecka äter jag fortsatt nyttigt (och veckorna efter det hoppas jag!) och jag tänker nog fortsätta med periodisk fasta - jag är nyfiken på att se hur det är att äta färre mål under en begränsad tid då jag kickar upp kalorimängden igen till muskelväxarnivåer.

Jag tänkte att det är i sin ordning att klargöra en sak: När jag ändrar min kost, provar på ny mat och nya sätt att äta, så beror det inte på att jag är en vilsen själ i jakt på något som till slut ska funka. Jag vet vad som funkar för mig; jag vet vilken mat som jag mår bra av och vilken mat som jag mår dåligt av. Jag vet vad som får mig att bygga muskler och vad som får mig att tappa fett. Vad jag också vet är att jag aldrig kommer att veta allt. Så hemskt - för jag är fruktansvärt nyfiken. Så jag fortsätter ständigt att sluka information om spännande nya maträtter, livsstilar, dieter (då menar jag diet som i sätt att äta och inte som i bantningsmetod) och livsmedel. Utvärderar dem gör jag bäst - och helst - med mig själv som försöksdjur.

6 kommentarer:

  1. Visst är det spännande att testa ny mat och sätt att äta på!

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig:) har själv nyligen legat däckad i någon sorts otrevlig förkylning som vägrade släppa på nästan en vecka. Nu är jag dock nästintill återställd förutom att jag "tappat" rösten, men det finns hopp :-p Ta hand om dig:)

    SvaraRadera
  3. Ta hand om dig! Kanske är det allt exprimenterande som gör att du tar slut. Att alltid söka det nya. Alltid utmana. Tror vi behöver perioder då vi landar och bara är. Vad jag läst har det hänt mycket i ditt liv senaste tiden. Tror kroppen behöver lugn och ro och inte fly in i nästa utmaning oavsett om den är mental eller fysisk. Likväl som vi såklart behöver utmaningar också. Men balans är a och o.

    Utan att va någon hobbypsykolog kan jag bara av egen emperi tänka att vi söker för att finna. Men kanske söker vi inte på rätt plats, i rätt form. Utan vi gör det vi är bra på, det som väcker minst obehag.

    Jag gillar dig.

    SvaraRadera
  4. Krya på dig Elbe! Visst är det kul att experimentera, tänk vad mycket man lär sig då! Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man kan :) SÅ är det för mig efter varje ny sak jag företar mig. Kram till dig!

    SvaraRadera
  5. Får jag tipsa om en engelsk dunderkur? Varmt vatten (inte kokande för då pajar man nyttigheterna), riven färsk ingefära, pressad citron och honung.

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag är som du, jag slukar information jag med, hihi.

    Men nu så, äntligen, verkar jag hittat nåt som verkligen känns bra i hela mig! Men även inom paleo finns ju småsmå tweaks att ta till om man vill utveckla (eller inveckla, haha) det hela.

    Mitt stora problem som jag fajtas med dagligen är att lita på mig själv, på min kropp. Det får bli sommarens utmaning ;)

    SvaraRadera