måndag 6 augusti 2012

Recept: glass med kolasmak (raw+paleo+vegan)

Det här är jättegott. Men jag tror tyvärr att de flesta av er inte har ingredienserna till detta hemma :/ (Annie, in med bananer i frysen ;-) Jag hade inte det då jag först läste receptet men det lät så gott att det faktiskt var det som fick mig att beställa lucuma- och mesquitepulver (hade varit på väg innan). Mesquite är ju känt för sin "kolasmak", någon som jag väl ibland tycker manifesterar sig själv mest som en besk biton men i den här glassen rockar den, skippa ej. Kanske att man kan skippa lucumapulvret? Men självklart kan ni göra god och krämig glass ändå på de övriga ingredienserna, tillsätt varfri smaksättning!

Jag har utgått ifrån det här receptet skapat av duktiga Erica och ändrat lite:

2 stora portioner
3 medelstora bananer som legat i en burk i frysen några timmar
2 msk mesquitepulver
2 msk lucumapulver
0,5-1 dl kokosmjölk eller mer
vaniljpulver

Ta fram bananerna 10 minuter i förväg. Släng alla ingredienser i en matberedare eller stark mixer, kör i omgångar och peta ned från sidorna vid behov. Späd med kokosmjölken tills du fått önskad konsistens. Söta eventuellt på valfritt sätt.

Ät med frukt, nötter eller mandlar som vi gjorde!

9 kommentarer:

  1. Funkar fint med bara banan, kokosmjölk och jordnötssmör som smaksättning. Kanske lite raw kakao eller chokladproteinpulver också. Hackade nötter på eller kakaonibs. Testa med js nån gång, super! Dags för mig att klicka hem lite nya pulver uppenbarligen!! :-)

    SvaraRadera
  2. Funkar fint med bara banan, kokosmjölk och jordnötssmör som smaksättning. Kanske lite raw kakao eller chokladproteinpulver också. Hackade nötter på eller kakaonibs. Testa med js nån gång, super! Dags för mig att klicka hem lite nya pulver uppenbarligen!! :-)

    SvaraRadera
  3. vad blir kaloireintaget?! låter mumma!!!!

    SvaraRadera
  4. Köper du allt sånt här på internet?!

    SvaraRadera
  5. Bodycomf: Det kan inte gå fel med JS! Det måste jag prova.

    Anon: C:a 250 för en portion (men dessa är stoora, typ som 1,5 :) Mindre om du skippar lucuma som är rätt energirikt!

    Jules: Jepp oftast men ibland i hälsobutik. Dessa två från clearlife.se annars rawfoodbutiken eller goodstore!

    SvaraRadera
  6. Låter ju som något för ett fredagsmys! Lät du Mr prova? Jag gillar ju det mesta jag testar men min mr är sällan lika positiv. Smakar det mycket kokos? Tack för receptet! Paleo ftw!

    SvaraRadera
  7. Imorgon åker bananerna in i frysen för att testa. Låter supersmarrigt!

    SvaraRadera
  8. Jepp han åt med god aptit! Och han är som din karl, skeptiskt (fast en good sport och smakar då jag tvingar honom ;-) Smakar ej kokos.

    SvaraRadera
  9. Du har ju alltid massa pulver å sånt i dina bakverk som gör det svårt att laga om man inte har det sen innan. Skulle du inte kunna skriva en "baslista" med saker du har hemma. Vill baka alla dina recept ju!

    SvaraRadera