tisdag 21 augusti 2012

Dagens träning: läckra axlar

Idag fick jag till ett grymt pass - av misstag!

Så här var det: stereon i gruppträningssalen är trasig så de var tvungen att sätta på maxmusik i gymmet istället och ha dörren öppen så att det hördes in. Denna vän av ordning kände sig redo att sura loss rejält på detta tills jag insåg att jag blev tokpeppad av musiken! Dels var det instruktörens egen mix med hög BPM (betydligt bättre än rockradion gubbarna brukar ha på) och dels gjorde volymen att jag verkligen tog i så att svetten lackade. Hoppas jag inte får tinnitus nu...

Här får ni tips på ett grymt axelpass:




  • Axelpress med hantlar: 10kgx10 (uppvärmning) 11kgx7, 10kgx8, 10kgx8 (då menar jag 10 kg per hantel : ))


  • Axellyft framåt (varannan hand) 6kg varvat med axellyft åt sidan (böjda armbågar) i superset (=övningarna körs direkt efter varann, sen vila) c:a 8 åt gången, 3 set


  • Framåtlutat hantellyft för baksidan 5kg i superset (c:a 8st) med frivändningar 30kg (5-6 st), 3 set


  • Avslutningsvis frivändningar med bara stången (20kg) till fail (16 stycken)


Sen lite planka och sidoplanka och stretch! Har fortfarande surr i axeln som att en nerv är i kläm, tror jag suttit vid datorn för mycket. Det gör inte ont men känns så där lite obehagligt och kallt, ni vet. Påverkade inte passet alls.


3 kommentarer:

  1. Ser ut som ett toppenpass MEN du har inte med en enda övning för baksida axlar (rotatorcuff osv).
    Något du undviker med avsikt eller bara inte tänkt på?

    Ha en fortsatt fin dag ändå:-)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag kör ju framåtlutat hantellyft för baksidan, ser du punkt 3? Brukar nog skriva omvända flyes, vet inte riktigt vad det heter :) Men på baksidan tar det ju iaf:) Sen brukar jag köra rotatorcuffen separat ibland med utåtrotationer men inte varje axelpass :)

    SvaraRadera
  3. Aaah! Jag lusläste nog lite... Hehe, ser bra ut;-)

    SvaraRadera