lördag 11 augusti 2012

Secret society

Träning - något du gör för att bli någon du inte ännu är? "Jag vill vara..." vad fyller du i med? Förut skulle jag svarat:

En smal tjej
En snygg tjej
En tjej med synliga muskler

Och jag kände mig aldrig bekväm i min träning eftersom jag aldrig kunde vara i nuet, jag strävade ständigt mot att bli någon annan, mot att bli allt det där fina som jag inte var. Ett häftigt sällskap där jag saknade medlemskap.

Sen kom jag på att jag kunde vara

En tjej som springer

Och tänk, det kunde jag börja med direkt. Jag blev det över en natt, som att trycka på en knapp. Ingen kötid, inga kroppsliga krav utan istället villkor som jag kunde uppfylla med aktiv handling. Jag sprang, därför var jag någon, jag kände tillhörighet och den klubben, "folk som springer", fick jag vara med i direkt.

18 kommentarer:

  1. Inspirerande ord, gillar verkligen det tankesättet! Jag upplever också att träning blir mindre lustfyllt om man bara gör det av ytliga skäl.

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Själv är jag en som tränar. Köpte nytt träningskort i veckan och har tränat två gånger. Mycket nöjd med mig själv! :-) Roligare att tänka på sig som en som tränar än en som ska bli smalare, snyggare och fräschare. Nån gång...

    SvaraRadera
  3. Jag är oxå med bland tjejerna som springer, skall faktiskt ut nu på en tur;-)

    SvaraRadera
  4. Det där tänkte jag på idag när jag var ute och sprang när en springande man hälsade glatt på mig. Jag tänkte: wow, jag är faktiskt en sån som han! :)

    SvaraRadera
  5. Jag är en löpare, och jag älskar att vara en löpare. Och precis som du skriver får alla som vill vara med i den klubben. Oavsett vad jag kämpar med kommer jag alltid att tillhöra den klubben. Det är stärkande!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att träna och jag mår bra av det. Jag passar nog inte in i någon grupp men jag älskar det. Så jag kanske är "en tjej som älskar träning"

    SvaraRadera
  7. Tillhör också löparklubben och jag har skaffat mig livslångt medlemsskap. Gratis dessutom, bra deal ;-) Har inte tänkt på det ur den synvinkeln innan men du sätter ord på det väldigt bra - man är liksom alltid på väg någonstans. Inget fel med att sträva efter utveckling såklart, men målen ska vara rimliga och man får inte glömma bort hur bra men redan är, att uppskatta allt man redan har och framförallt allt man redan KAN. Ha en toppenlördag Elbe!

    SvaraRadera
  8. Min tillhörighet är i kettlebellklubben. Tidigare ville jag också vara smal men insåg snabbt att jag var svag och orkeslös. I denna klubb kan jag vara stark och funktionell :)

    SvaraRadera
  9. Jättebra inlägg! Får mig att fundera över vad jag vill vara...en tjej som lyfter vikter! En tjej som utvecklas.

    SvaraRadera
  10. Ännu ett mycket bra och tänkvärt inlägg!

    Jag är med i träningsklubben. Man kan nästan säga att jag sitter i styrelsen då jag är med och påverkar en hel del! :)

    SvaraRadera
  11. Jag vill vara
    STARK
    BRA PÅ MYCKET
    FRISK

    Allt detta får jag tack vare min älskade Crossfit!

    Förretsen. Sugen på Paleo?
    http://blogg.alltforforaldrar.se/saratilling/2012/08/11/sara-testar-paleo-nordic-reeboot/

    SvaraRadera
  12. Äter du några kosttillskott?? Omega 3 eller MCT olja eller nåt annat? Vad är dina tankar kring detta?

    /Viktoria

    SvaraRadera
  13. Tänkvärt och inspirerande! Förut var jag hopplös och drömde om hur lycklig jag skulle bli när jag väl blev smal. (Rättare sagt smalare... Jag är normalviktig.) Tappade nog ett antal stunder av lycka genom att inte leva i dem. Jag är nog lite "före" i skallen fortfarande, men numera när jag springer eller tränar så brukar nuet vara närvarande mer och mer. Positivt! :)

    SvaraRadera
  14. Precis så känner jag också nu - äntligen! Och vilken skillnad det gör! :-)

    SvaraRadera
  15. Kram till er alla, så kul att höra era tankar!

    Viktoria: Jag försöker att komma ihåg att ta Omega-3 som en del av min ambition att inte bli förkyld så mycket... tänkte börja med D-vitamin också. Annars får jag i mig så mycket vitaminer via maten, jag tror stenhårt på att göra egna smoothies och juicer med massor av nyttigheter i som tillskott. Jag tar aminosyror (protein) före min styrketräning vilket jag tycker ger bra resultat.

    SvaraRadera
  16. Inspirerande och mycket tänkvärt. Jag har precis hittat din blogg och vill passa på och tacka för all inspiration och motivation!

    Jag tänkte på ditt inlägg idag när jag äntligen lyckades ta mig i kragen och springa. Jag tränade oerhört mycket förut, men med tre diskbråck och en graviditet senare så klankar jag ner på min träning som jag får till nu (högst omedvetet!!). Förr tränade jag massor och när jag nu lyckas springa 2,5 km blir jag inte nöjd, trots att det är en megaprestation för mig i mitt liv just nu....måste ändra på mitt synsätt och möta mig själv här och nu.

    Oj, vilket långt inlägg det blev. Anyway, tack snälla för din fina blogg!

    SvaraRadera
  17. Alltid skönt att se folk som tar tag i sitt välmående. Läser inte denna blogg utan blir ofta länkad hit från google pga inspirationsbrist när det gäller recept och det tackar vi mycket för.

    Noterade att du sprang och det gör säkert många många andra för att bli smala. Där finns dock andra sätt att bli smal (om det är nu det man vill) utan att offra mycket i form av styrka osv. Läs den intressant artikeln nedan.

    http://flawlessfitnessbook.com/blog/running-for-weight-loss/

    Varsågod och ta för recepten.

    SvaraRadera
  18. Tack för din inspirerande blogg!! Jag har länge känt att jag inte varit nöjd med utsidan, för mycket här och för slappt där men med långa dagar på jobb lång restid med oslo kollektivtraffik så finns inte många krafter kvar till träning :( jag väntar idag på min cykel som jag beställt och ska nu bli en av oslos motions cyklister. Nu kommer jag lägga 26 km bakom mig varje dag t/r från jobbet och detta taggar mig som aldrig förr och kan inte förstå att inte tanken slagit mig tidigare.

    Jag kommer snart bli en cyklist och det känns upplyftande och som att jag bär på en hemlighet nästan mystik :))

    SvaraRadera