onsdag 15 augusti 2012

Träna som förälder? 26 tips på hur du löser pusslet

Hemma


  • Hemma med liten bebis? Träna då bebisen är vaken, inte då den sover. Då ska du nämligen också vila :)

  • Läs på! Kolla träningsvideos, hemmaövningar och scheman, skriv ihop ett program och planera när/var/hur du ska utföra det - bra för den med amningshjärna...

  • Träna t.ex. med kroppsvikt, hantlar, kettlebell eller TRX (de tar alla liten plats)

  • Jogga med barnvagnen (nej, du behöver inte en speciell joggingvagn om du inte satsar seriöst)

  • Bebis som vill ha uppmärksamhet? Gör armhävningar/plankan över bebben, ha henom i famnen då du gör knäböj och utfall, höftbrygga med mini på höften

  • Barn på dagis/skolan? De dagar du hämtar, dra till lekparken/skogen och träna där

  • Barn som kräver uppmärksamhet? Teama ihop dig med en annan förälder i lekparken. Kör ett svettigt set och vila/lek med barnen sen medan ni byts av

  • Skaffa medlemsskap på ett gym med barnpassning - de flesta barn tycker det är kul så låt dem avgöra om det är en bra idé innan ditt nojiga samvete får komma till tals

  • Större barn? Spring/powerwalka bredvid då barnet cyklar

  • På helgen, ta med familjen till lekparken och träna med din partner

  • Kör intervaller på/runt en fotbollsplan: spurta på kortsidan, vila/jogga på diagonalen, upprepa valfritt antal ggr (tack Malin för detta tips!) och låt barnen leka i mitten!

  • För trött för att träna pga vaknätter? Se till att du får minst en sovmorgon i veckan och boka in träning (se övriga punkter för förslag till hur) senare samma dag då du är ditt bästa jag!

  • Trött resten av veckan? Försök göra förutsättningarna så bra som möjligt. Ta tupplurer, ät bra innan, svep en kaffe, bit ihop och sätt på favoritmusiken. Du kommer bli piggare sen!
På jobbet


  • Friskvårdstimme? Om inte, tala med din chef om att införa det. Det finns statistik som stödjer att företaget blir mer lönsamt då!

  • Träna på lunchen

  • Hinner du inte träna på lunchen? Jobba över 30 min 2ggr/veckan och be din chef om att du får ta 20 minuter längre lunch 3ggr/veckan.

  • Jobbar du på fsk/skola och har pedagogisk lunch? Spring/promenera till jobbet

  • Långt till jobbet? Åk halvvägs, spring sen

  • Ingen dusch på jobbet? Spring/promenera hem istället
I vardagen


  • Har du en partner som spelar golf/fotboll/innebandy? Flera träningar i veckan? Matcher? Långpass på helgen? Boka in motsvarande mängd träning för din egen del

  • Gnäller sambon? Förklara vilken pigg, glad, effektiv och harmonisk partner hen får!

  • Gnäller sambon ändå? Börja själv träna fotboll eller showdans eller annat där din krävda närvaro bland andra är ytterligare officiellt motiverad

  • Ännu mer gnäll? Byt sambo!

  • Börja tacka ja till barnvakt. När din kollega berättar att hon gärna passar lilla Stina när det skulle behövas, svara inte "ja det vore trevligt någon gång..." utan upp med kalendern, "det går ett pass spinning torsdag den 3:e klockan 17 kan du då?"

  • "Byt barn" med grannar och andra par på helgerna. "Vi tar gänget förmiddag, ni eftermiddag" eller liknande. Så hinner du och din partner med BÅDE ett träningspass ihop och en mysig lunch efteråt.

  • Sluta skämmas för att du tränar, människa! Våga köra utomhus och i lekparken trots att folk ser, våga spring till jobbet, våga lämna in på gymmets barnpassning, våga erkänna att du vill träna trots att (eller snarare på grund av!) att du nyligen fött barn.

Har ni fler tips? Jag fyller gärna på listan!

17 kommentarer:

  1. Bra tips! Även med pedagogisk lunch får man en halvtimme fri att göra vad man vill...inga ursäkter där inte alla lärare/barnskötare osv=) ut o gå me er!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Mina tips (om man jobbar då jag inte har barn) är att ställa klockan tidigare och gå upp och ta en promenad. Det är inte så jobbigt när man väl är ute, eller sätt en regel att motionera lika mycket som att titta på TV om man hamnat i den fällan och helt plötsligt har man tid över :)

    SvaraRadera
  3. bra tips! allting går om man vill och bestämmer sig!
    men jag tycker att man ska ha en barnvagn gjord för löpning, om man ska springa med barnen. Dom vanliga vagnarna är ju inte gjorda för att springas med, och det kan ju bli en säkerhetssak.

    SvaraRadera
  4. Haha, byt sambo - bästa tipset :-).

    Det går faktiskt. Bevisligen. Både med små barn och större och flera. Och med heltidsjobb och make som jobbar andra tider och pendling till jobb. Det går!

    SvaraRadera
  5. Jag önskar jag hade läst de här raderna för 2,5 år sedan, när lillasystern var några månader gammal. Speciellt det där första: "träna när bebisen är vaken inte när den sover, då ska nämligen du vila" För vila, det behövde jag, hon var en krävande bebis. Och träna, ja det hade jag verkligen behövt, då och hela den sommaren och hösten, och inte minst på våren där innan jag började jobba. Jag hade behövt något annat att tänka på, att fokusera på, än just hur krävande bebisen var. Underbarast i världen, givetvis, men krävande. Du är en av mina favoritbloggar som jag följer och jag önskar att jag hittat dig då, för jag tror att jag kanske hade kunnat må bättre då. Tack för att du är en sådan inspiration!

    SvaraRadera
  6. Tack för toppentips. Framförallt det sista om att sluta skämmas är super! Jag menar hur många timmar har man inte hängt eller ska man framöver hänga i lekparker så det är helt klart dags att göra något vettigt av de timmarna. Tack!

    SvaraRadera
  7. Great list!!! Mitt bästa - pw till babyrytmiken /öppna fsk fika där - spring hem! Bästa passet i veckan! Dessutom är alla så beundrade av att man orkar träna!

    SvaraRadera
  8. Aaah, grymma tips! Fotbollsplanen ska jag definitivt prova i helgen. Vi har en slags crossbana för cyklar i "vår" lekpark där 4-åringen gärna cyklar. Jag springer efter med 2-åringen i en sittvagn. Lattjolajban för alla :-)

    SvaraRadera
  9. Riktigt bra tips! Jag ska tipsa om det här inlägget för personer jag har försökt övertyga om att det handlar om planering :)

    SvaraRadera
  10. Grymt bra tips!! :-) Allt går om MAN VILL!!! Allt handlar om planering och 30 min träning hinnar man alltid med.....hinner jag inte ut, så tränar jag framför nyheterna tex.. :-)
    Ha en finfin dag!

    SvaraRadera
  11. Bästa du! <3 bloggen. Superbra tips, håller med om samtliga!
    Jag gör en grej som en del tycker är "knäpp" oxå, tränar efter nattjobb (vaken-natt 9,5 h) o somnar senare än jag borde. E jag för trött på kvällen innan nästa natt tar jag en Powernap med barnen när de ska somna.

    SvaraRadera
  12. Bra tips. Jag har inga barn än men tar till mig tips till framtida sömnlösa, babylyckliga stunder. Jag har dock varit barnflicka och kan delvis sätta mig in i hur tidskrävande de små är.

    Ett tips är att ställa vagnen (stabilt) mitt i en backe, eller längst ner, och köra backintervaller. Är man med sin partner kan en alltid vara i närheten av vagnen. Powerwalka hem.

    Ett tips när barnen är äldre är att ta med en vännina eller mor/farförälder och låta dem plaska i barnpoolen medan du betar av några längder. Sedan kan ni bytas av om önskan finns. All träning som blir av är bra träning!

    SvaraRadera
  13. Bra tips! Backintervaller med vagn tyckte jag var grymt m bebis. Tufft och tidseffektivt. Gick också på arrangerad barnvagnsträning utomhus, älskade det och kom i superform. Annat tips: om du vill gymma - satsa på närhet. Om jag skulle valt det billigare gymmet två t-bane-stationer bort skulle jag aldrig komma iväg så ofta som nu när jag valt de dyrare alternativet, dit jag går på 5 min. Så värt pengarna.

    SvaraRadera
  14. Tack för tipsen, grymt bra!
    Ett annat tips som du kan fylla på med är:
    Kasta ut TV:n!!
    Alldeles för många sitter alldeles för länge framför TV:n på kvällarna. Ut och gå/spring en vända i stället! Vi måste inte titta på och följa alla program/serier som går. Man kan överleva utan dem! Jag är ett levande bevis på detta.

    SvaraRadera
  15. Jag brukar köra plankan med en tvååring på ryggen, grymt jobbigt!! Tack för kanonbra tips och en helt suverän blogg=)

    SvaraRadera
  16. Toppen bra lista!! Jag kommer att skriva ut den och sätta upp på ett synligt ställe hemma. Det finns bara möjligheter!

    SvaraRadera
  17. Vilka många bra tips! Det finns ingen som kan ha ursäkter för att inte kunna träna för att man har barn. :-)

    SvaraRadera