måndag 3 september 2012

Mitt i skiten

Modetrender rör sig alltid enligt samma mönster: de föds på gatan, plockas upp av designers och kanske ngn bloggare, året efter hänger kedjorna på och man vet att de definitivt har dött då beskrivningar i sy- och sticktidningar dyker upp.

Lite samma sak med träningstrender. Crossfit är definitivt en trend. Ville man vara först skulle det ha varit bra att ha börjat under 00-talet, då jänkarna fortfarande byggde garagegym. Förra året vällde hypen in bland träningsbloggarna. Skam den som inte visste vad CF var. I år är vi på kedjornas nivå från liknelsen ovan. Alla gym har copycat-klasser. Reebok har varit smarta nog att köpa in sig i varumärket. SATS bygger en fetstor box i centrala Stockholm.

Påväg mot sann svennefiering alltså, den fas då trenden får utstå som mest kritik (pionjärerna tycker redan det är ute, bakåtsträvarna har hört ryktet och är kritiska och misstänksamma). Hyllningsropen kommer i år matchas av allt mer buande, det är min profetia :-)

Mitt in här kommer jag. Hej crossfit, jag är varken sist eller först. Då jag berättade på jobbet om att jag börjat träna visste 1 av 10 vid fikabordet vad jag talade om. Men jag gissar att jag kommer få ta emot en del fire, försvara och förklara, den kommande tiden. Ni utövare som fått vara ifred på grund av okunskap, bered er på stormen ;-) Eller vad tror ni?

6 kommentarer:

  1. Japp! Läste en något negativ artikel (eller svar på insändare var det nog) i senaste oxygen. Kritik mot att det ska gå snabbt och hetsigt vilket ger bristande teknik vilket kan ge skador. Särskilt för "svennarna" (även om det uttrycket inte användes i oxygen...) som hoppar på den förenklade trenden och kanske inte har bra förutsättningar. Också kritik mot "sekterismen", att man så benhårt hävdar att crossfitare kan göra allt och alla andra träningsformer är blaha - onödigt att springa, onödigt att ägna sig åt "vanlig" styrketräning osv. Och så ger man det ett tag till och så landar det i floran av träningsutbud och alla kan välja efter eget huvud och inget val är egentligen fel och alla är nöjda.

    Tills nästa hype dyker upp!

    SvaraRadera
  2. Jag tror dock att Crossfit-hypern kommer försvinna lika snabbt som alla de andra gruppträningarna gjorde, t.ex Zumba. Ingen orkar väl anstränga sig längre

    SvaraRadera
  3. Ja då kan ju jag fråga, vad är Crossfit?

    SvaraRadera
  4. crossfit har verkligen blivit en sån hype.. det har ju dock funnits länge i sverige, dock då under namnet cirkelträning :P

    SvaraRadera
  5. Asså, vad är en crossfit-box?

    SvaraRadera