måndag 17 september 2012

Svar på frågestund: del 1




Sanna:
Jag är lite nyfiken på ditt tidigare "partyliv" som man liksom får vibbar av ibland i bloggen, drack du mycket alkohol då, var ute sent och så, hur påverkades din hälsa?




Svar:
Ja man kan väl säga så här... jag har under en period i mitt liv verkligen levt partylivet deluxe. Jag har gjort det mesta och haft kul så att det räcker för en livstid, släckt min törst och tänkt att sova, det kan man göra i graven :-) Nuförtiden tycker jag det räcker med att ta en drink ibland, gå ut och äta middag + vin med vänner ute och gå på några fester om året. Men att större delen av ens sociala liv kretsar kring fester, klubbar och de vänner man går ut med, dricka floder varje fredag och lördag och och kanske 1-2 veckokvällar också, känner jag mig rätt klar med ;-) Min hälsa är betydligt bättre nu men... jag är ändå nöjd med att jag fick mina partyår ;-)


Anonym: Jag vet inte om det är en fråga riktigt men..jag skulle tycka det va kul med en formbild snart, av vad man ser på bloggen ser ju din form verkligen helt AMAZING ut =) Förstår om du inte vill visa så mycket eftersom du fick kririk för den där magbilden att du känner du utelämnad osvosv men jag ville bara säga att jag suger i mig av det du visar blir så otroligt inspirerad av din snygga fysik! Kram Hanna

Svar:Tack :) Ja vad ska man säga om formen... bra går mot bättre kanske? ;-) I våras hade jag ju en längre period efter mammas död då jag knappt tränade och åt dåligt, med en fysik därefter. I somras slipade jag ju till den lite och sen dess har jag mest fokuserat på att få en fungerande vardag med mat och träning snarare än att bygga om kroppen. Jag vill bli snabb, stark, uthållig och bra på CrossFit ;-) Du har rätt i att jag tyckte det blev lite väl stigmatiserat tidigare och tog ett steg tillbaka. Men de fysiskt synbara resultaten kommer sakta; jag är ju absolut inte helt neddeffad men musklerna växer, magen börjar få lite definition, jag ser stark ut! Kanske blir någon bild framöver, ja :-)

Charlotte: Vad tar du i marklyft? :)

Svar: Jag var tvungen att prova i gymmet igår, hade ingen koll :-) 60 kilo gick hyfsat lätt, 70 fick jag inte riktigt upp. Så någonstans däremellan? Min egen vikt m.a.o. (ska man inte kunna ta det dubbla egentligen?) ;-)

Anonym:
Hur kom du på att ta just namnet Elbe som alias? Jag känner bara till floden Elbe, men det klingar ju vackert som namn också :)

Svar: Det är en ordlek som har att göra med mitt eget namn och är även en hyllning till min farmor.

Katrin:
Hej! Ska börja med att tacka för en extremt peppande blogg. Idag klarade jag för första gången att springa 5 km tack vare din springformtopp! Jag undrar lite mer om ditt yrke och jobb! Jobbar du med det du tänkte att du skulle göra? Drömjobbet? Har du pluggat för att nå dit? Glidit in på ett bananskal? Kämpat som en galning? Är jobbet en passion eller "bara" jobb? Helt enkelt, hur ser du på ditt yrke och ditt yrkesliv!




Svar:
Vad kul att höra, bra kutat :-) Jag jobbar med det jag strävat efter och drömt om att göra. Det har varit en krokig väg dit! Jag började med att jobba inom ett yrke i periferin av mitt drömjobb (eftersom jag inte trodde jag var duktig nog för att göra det jag faktiskt ville göra) jobbade mig upp i hierarkin och närmade mig allt mer mitt drömjobb. Det som stod i vägen var dock min brist på utbildning. Så en dag fick jag ett ryck och sökte "på skoj" in till min drömutbildning, en krävande en som tar in väldigt få per år. Efter en omständig ansökningsprocess kom jag in till min stora förvåning. Jag sa upp mig och förändrade mitt liv totalt. Är så glad att mina föräldrar stöttade mig hela vägen. Jag gick ut den för lite mer än ett år sen (lyckades ju få barn däremellan också, tog ett sabbatsår :-) Sen började jag söka jobb samtidigt som jag jobbade i min egen firma. Det var tufft ekonomiskt och stressande för familjen men till slut i april i år fick jag anställning. Nu jobbar jag med mitt drömyrke ;-)


e:
1.Vad är det högsta resp. det minsta du vägt?

2. Vad är ditt favoritgodis?
3. Köper du lösviktsgodis?
4. Hur är ditt drömjobb?
5. vad är du utöver träning intresserad av? Inredning? Matlagning? Fotografi? Måla? Sjunga? etc.
6. Vad gillar du för typ av filmer? Vilken är din favoritfilm? :)
7. Har du inag bilder från du var yngre som du kan visa? :)
Svar: 1. 58 respektive strax under 80.
2. Kola. Pepparkakskola eller kola med havssalt på!




3. Jajamen :)


4. Jag jobbar i princip med mitt drömjobb. I alla fall drömyrket sen kan man ju alltid hitta bättre och bättre arbetsplatser :)


5. Lustigt nog nämnde du många av dem :) Jag gillar att laga mat och experimentera i köket. Jag är en bokmal och kan då jag är ledig plöja flera i veckan. Jag gillar form, design och inredning och går gärna på loppis. Jag gillar att sjunga och spela gitarr. Jag älskar också att umgås med släkten, stora släktkalas och middagar är jättetrevligt tycker jag!
6: Om vi pratar på bio så gillar jag storslagna actionfilmer med massor av effekter, det ska kännas att man är där! Samtidigt får de ju inte ha en usel handling förstås. Annars gillar jag intelligenta thrillers där man blir lite paff på slutet, jag älskar att gissa handlingen i en film och att driva mina närstående galna med att alltid kunna gissa mördaren och leverera repliker i förväg ;-) Min favoritfilm hm... Jag brukar säga Magnolia och Nightmare before Christmas. Men jag gillar också As good as it gets väldigt mycket minns jag nu.


7. Ska leta! Har inga i datorn tror jag....






Moa:
Har du några tips på vad man kan göra om man tränar relativt mycket (4-5 gånger/vecka) och äter relativt nyttigt (aldrig halvfabrikat, vegetariskt och nästan aldrig sötsaker) men ändå aldrig går ner i vikt? Jag behöver inte gå ner några gigantiska siffror (ca 10-15 kg) men det händer nästan ingenting!






Svar:
Ofta när jag får frågan "vad gör jag för fel" säger människor, som du, att de äter "nyttigt". Men så är inte alltid fallet, även om man upplever att man har en bra kosthållning är det ofta där felet ligger.
Vegetariskt kan betyda mycket - man kan till exempel leva på pasta och ketchup och ändå vara vegetarian ;-) Några saker att tänka på: Får du i dig tillräckligt med protein som vegetarian? Protein bygger muskler, ökad muskelmassa = ökad förbränning. Och äter du tillräckligt med [nyttigt] fett? Jag antar att du vill gå ned i fettvikt och om du äter för lite fett är kroppen mindre benägen att släppa ifrån sig det som finns lagrat. Se över dessa punkter och förstås; ät massor av fiberrika och färgglada grönsaker! Och till sist: Vad är det för sorts träning du ägnar dig åt? Är det bara konditionsträning eller kör du någon styrka? Får du [mätbara] resultat av träningen? Du ska nämligen - om du gör allting rätt - ständigt bli bättre. Mitt råd är att du någon vecka eller två för matdagbok (jag gillar Shapeup Club på nätet) och får koll på ditt matintag. Jag brukar äta 30-40 % protein. Och att du för en träningsdagbok - allt går att mäta, från fler vikter på stången till snabbare tider i löpspåret till tyngre inställning på spinningcykeln. Och fokusera på framgång. Då kommer de visuella resultaten också.

E
: Kände du dig någonsin stressad inför graviditet det här med att lägga på sig? Hade du någon särskild strategi kring mat + graviditet? Hur känner du nu efter att ha gjort det och kommit igen, är det något du kan tipsa om kring hela mat-träna-vikt grejen som så många har en knepig relation till i samband med just graviditet?






Svar:
Jo, absolut. Jag trodde verkligen att jag skulle gå upp typ 25 kilo eftersom jag varit rätt rund tidigare. Men så blev det inte, 13 pannor extra slutade jag på, ganska normalt! Min strategi träningsmässigt var "lite är alltid bättre än inget". Även om du känner att du "ändå inte orkar springa/gymma/spela fotboll/gå på pass" så finns det alltid något som du orkar. Som en rask promenad till exempel. Tillåt dig själv inte (om inte läkarn sagt det förstås) att lägga ned träningsverksamheten helt bara för att du är tyngre och tröttare. Låt kroppen bestämma men försök att rör på dig lite och ofta snarare än att du går runt och känner dig misslyckad för att du inte kan hålla din vanliga nivå och därför bestämmer dig för att skita i allt. Det kommer att räcka.

monamelle:
Hur kommer din blogg att utvecklas? Den blir ju större och större och du kommer kanske inte kunna vara anonym särskilt länge till. Vissa kanske redan känner igen dig.






Svar:
Har funderat på att ta bort en del av de mer avslöjande ansiktsbilderna. Har varit lite för liberal. Angående bloggens utveckling så har jag tänkt mycket på det på senaste, jag velar lite mellan olika vägar att gå. Vi får se vad som händer :)

Chrissi:
1.Dricker du alkohol någon gång? Isf vad?
2. Äter du tacos med banan?
3. Hur många träningspass tycker du att man ska köra per vecka?
4. Vilket är ditt bästa motivationsknep när orken och lusten inte finns där?
5. Trodde du någonsin att din blogg skulle bli såhär stor?
6. Om du enbart fick äta en och samma maträtt i en vecka, vilken skulle det vara?
7. När du "frossar" i dig godsaker, vilken godsak är det då som gäller?






Svar:
1. Ja, jag dricker ett glas vin eller två eller en drink ungefär varannan helg. Ibland oftare, ibland mer sällan.





2. Jepp, det är gott, har börjat med det för nåt år sen :)





3. Beror så mycket på längd och mängd, jag föredrar att tänka i dagar istället: minst 3, max 6!





4. Att dra på sig träningskläderna och bestämma sig för att åtminstone köra 10 minuter oavsett.





5. Nej, det var både häftigt och förvånande.





6. Köttfärssås!





7. Hm... godis kan jag inte frossa i, då får jag magknip! Mitt svar blir nog glass, jag kan få ned rätt rejäla portioner ;-)






Jojo:
Är du verkligen 32? Du ser jätte ung ut på många bilder :)))






Svar:
Tack. Ja det är jag. Jag har alltid sett ung ut, länge var det jobbigt men nu är det bara trevligt :-)






Anonym:
Rör du dig mycket i vardagen? eller är du mkt stilla sittande förutom dina träningspass?

Svar:
Instinktivt tänkte jag svara nej. Men sen insåg jag att det här med att "röra på sig mycket" kanske är något som jag definierar annorlunda nu då jag tränar en hel del. Jag cyklar 3-3,5 kilometer dagligen och går 1-1,5km. Plus att jag går till boxen ibland (800m tror jag). Så en del ändå när jag räknar ihop det, oj! Men jag älskar att åka rulltrappa ;-)

Signe:
Alla dina tränings/övningstips till en rastlös tjej med benhinneinflammation! Löpare i grunden som älskar att springa, men inte kunnat göra det på ett halvår (ibland inte ens gå...). Hänger mkt i gymmet, men har även kännt av benet av crosstrainer och benböj... behöver all motivation jag kan få till att försöka hitta träningsformer som fungerar.







Svar:
Jag har inte haft så stora problem men jag har flera bekanta som slitit sitt hår över benhinnorna och jag vet vad som hjälpt dem. Vila. Vila länge. Vila så länge så att du kräks på att vila och så vilar du fyra veckor till. Vi talar månader nu alltså, så du hänger med. Det kan verka outhärdligt men betänk att du kanske annars spenderar många år med denna smärta! Ska vi bestämma här och nu att du vilar benhinnorna fram till jul? Handskak på den? Börja med att vila kroppen totalt i ngn vecka eller två, så att kroppen kan koncentrera sig på att läka inflammationen. Sen kan du återvända till gymmet, men med strikta benhinneträningsförbud. Konditionen vill du inte tappa förstås, förstår det. Men det måste finnas något som funkar. Roddmaskin? Kan du göra upphopp utan hopp? Övriga delar av kroppen kan du träna som vanligt. Lår och rumpa går ju också att komma åt med lite finlir. Men låt underbenen vila! Andra saker som jag hört funkar är antiinflammatoriska tabletter typ Ipren, omega-3, massage, barfotaskor och fotinlägg. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. ett tips till sista frågan angående benhinneinflammationen är att massera benhinnan. ja, det gör ont. ja, du ska trycka som fan. det hjälpte mig väldigt mycket när jag hade benhinneinflammation. Jag brukade stryka på antiinflammatorisk gel, eller tigerbalsam och massera som fan, alt. säga till någon kompis att vara förjävlig mot benhinnorna.

    SvaraRadera
  2. Och ännu ett tips som kan hjälpa (eller bidra till förbättring iaf), STÖDSTRUMPOR!

    SvaraRadera