tisdag 17 december 2013

Träningsfavvisar


Ja man kan ju inte säga att träningen blir av helt utan gnissel i maskineriet men jag fått till några pass här och där regelbundet i alla fall. Passen blir ju tvunget rätt annorlunda jämfört med vad jag är van vid men jag tycker omväxlingen känns lite kul och längtan efter kommande träning byggs upp på ett härligt sätt, toktusan vad jag längtar till projekt rebuild! <3

Men det är ju något halvår tills dess. Under tiden har det börjat utkristallisera sig några favoriter som jag kör i gymmet och som jag verkligen märker gör skillnad.

Jag har insett att jag tränar mest ben och rygg. Det känns som om allt annat ändå får sig en genomkörare medan fokus ligger på ben och rygg som bär upp mig just nu.

Mina favoritövningar just nu:

Knäböj. I flera former. Gärna utan vikt! Har ju jobbat mycket med rörlighet innan denna graviditet och älskar att jag fortfarande kommer ned djupt med kontrollerade knän och rak rygg. Så skönt att knäböja och bredda knäna lite (inte nödvändigtvis fötterna!) och låta magen gosa ned där i mitten :) Prova också mot en vägg med en boll emellan.
Axelpress, helst med stång för min del för jag är så van vid det. Undviker att pressa tungt över huvudet nu som gravid, låter det hellre bli lite av en konditionsövning där momentet med stången upp från marken också gör sitt
Rodd (dels som uppvärmning, dels som styrketräning). Ju större magen blir, desto mer utåt håller jag knäna då jag böjer dem. Skönt att köra superlångsamt ibland, för att riktigt krama ihop musklerna
Jorden runt / rotation med viktskiva: Försöker behålla styrkan i mina sidomagmuskler och då är denna övning skön. Hellre med lite mindre vikt, max 5 kilo.
Sidoplanka (på knä just nu)

Alla träningsövningar är också lite av stretchar för mig, jag är på ständig jakt efter den där aaaahh-känslan som kommer då jag får gå ut i {det som för tillfället är} ytterläget och som blir allt mer svårt att komma åt allt eftersom jag blir otympligare och större.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar