onsdag 30 juli 2014

Det man mest behöver

En av övningarna som ingår i mitt träningsprogram ger rejäla tuggummituggande aerobicsinstruktör på 80-talet klädd i trikåer-vibbar: sidoliggande benlyft. "And squeeeeze!" hör jag i huvudet och hoppas att ingen cool lyftartjej ska se mig.

Det här är en vanlig övning i Pilates också och den är precis som många av dem enkel på papperet men ger en rejäl böörn. Och dessutom: man tror det är benet man lyfter som man ska få ont i men nänä - det är det undre.

Självklart byggs inga jättemuskler med sådana här övningar men jag har börjat inse mer och mer vad de kan göra för särskilt en postpreggokropp. Att träna långsamt med bara kroppsvikt gör en urmedveten om vad som pågår, nervbanorna aktiveras, man lär sig hitta rätt muskler och lär sig att verkligen trycka till. Därför gillar jag verkligen Pilates som komplementsträning särskilt om man behöver jobba på sin kroppsmedvetenhet. Lämna prestigen hemma bara....

4 kommentarer:

  1. Just den övningen har jag fått av min sjukgymnast för att träna upp höften efter förlossningen. Dottern 2 1/2 månad nu så jag är ordentligt trött på att halta. /Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, då måste vi vara på rätt spår :)

      Radera
  2. Sidliggande benlyft är framför allt en bra basövning för gluteus medius, men det är en övning som ska ta på det övre benet. Prova att ligga mot en vägg och vinkla foten något nedåt (hälen för rörelsen) så ska du se att det bränner bra på rätta stället! :)

    SvaraRadera