tisdag 22 juli 2014

HIIT och LISS

I olika fitness-communitys jag hänger på går tugget mycket ut på förkortningar (lite som på föräldraforum, right?) det gäller att ha koll om man ska förstå ett inlägg som består av en massa obegripliga ord med stora bokstäver...

HIIT tror jag de flesta av er hört talas om, men LISS då? Jo det står för Low Intensity Steady State. Och är ungefär det samma som en långsam joggingtur, eller ett lätt pass på trappmaskinen. Inga pulshöjningar eller intervaller. Utan just precis steady state - samma takt - i kanske 40 minuter eller mer, och lågintensivt - du flåsar lätt. Utförs ofta av det som på internet kallas för Cardio Queens vilka ses lite föraktfullt på av lifting-gänget (de som ägnar sig åt att lyfta tungt och kanske inte gör någon cardio - alls. Och kanske äger en t-shirt som driver med löpning. Typ ;-)

HIIT är då för den som inte hört det heller, motsatsen. High Intensity Interval Training. Det vill säga högintensiva intervaller, oftast utförda under ganska kort tid (20 minuter eller mindre) helt enkelt för att tja, det är för jobbigt för att göra längre.

De flesta CrossFit-woddar är HIIT. För den som inte tänkt på det ;-)

Jag började köra HIIT för säkert åtta år sen då jag först hörde talas om det, då satte jag mig på en spinningcykel efter mitt styrkepass och körde något i stil med 10 sekunder all in, 10 sekunder vila i typ en kvart. Sen var jag helt död... då mest i fettförbränningssyfte vill jag minnas.

Nuförtiden används inte termen HIIT lika ofta men det är många som tränar så. Utöver CrossFit-exemplet är det ju generellt rätt poppis idag att köra intensiva cirkelpass. Jag brukar också köra s.k. metabolic finishers, dvs kortare HIIT-pass då man verkligen tar ut sig.

När jag börjar med Strong Curves nästa vecka kommer min cardio bestå av ett par HIIT-pass i slutet av något av mina styrkepass. 15-20 minuter troligen. Utöver det, tja, det kanske blir lite promenader, lite träna-på-löpning, lite pilates. Men HIIT får bli det som håller pumpen igång under den här perioden.

Om ni vill läsa lite {vetenskapsbaserad} fakta om varför HIIT är bra o jadajada, läs här.

3 kommentarer:

  1. Jag köpte Strong Curves-boken till ipaden igår efter din rekommendation, och jag måste säga tack för tipset för den är verkligen grym! Tänker köra igång med 12-veckorsprogrammet nästa vecka, så peppad! Ska bli kul att följa din träning med det :) kram!

    P.s. Är så glad att du börjat skriva här igen, det var tomt utan min favvoblogg!

    SvaraRadera
  2. Tabata, är det också HIIT då? Eller bara IT? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dör typ av Tabata så definitivt HIIT ;-)

      Radera