söndag 20 juli 2014

Någon mer som också tänkte så här?

För längesen trodde jag att s.k. fitnesskroppar, ni vet rippade bods med synliga muskler, var det som dolde sig längst in under lager av fett, på ALLA människor. Så, resonerade jag, om man tappade tillräckligt skulle hull skulle den där tighta looken framträda... av sig själv. Tänk hur förvirrande det då var när jag gick ned kg efter kg men kvar var fortfarande en slät, rutlös mage som byxlinningen gärna grävde in sig i, armar och ben utan definition och en fortfarande ganska otight, om än väldigt smal, kropp. Till slut började jag bli för smal och fick lägga av men förvirringen var stor - hur kunde mitt midjemått vara så litet och kläderna jag kom i vara så små, men kroppen ändå så slät och odefinierad? Minns att jag en gång undrande synade ett uppslag med fitnesstävlanden i en tidning där deras kroppsmått redovisades och alla var större än mig. Trots att de såg så omöjligt små och vältrimmade ut. Kortare var de också... måste handla om breda benstommar kom jag fram till. Tur att jag vet lite mer om fysikens lagar numera ;-)

3 kommentarer:

  1. Jag har också tänkt något liknande. Har hela tiden haft som viktmål en viss vikt och det har varit trögt väldigt trögt att komma ens i närheten av mitt viktmål. Det förändrades då en vän visade olika kroppar som vägde lika mycket men var olika mycket tränade. Förstod då att jag aldrig kommer att väga lika lite som förut var mitt mål, för då tränade jag aldrig styrketräning.

    SvaraRadera
  2. Precis så har jag också tänkt. Man bantar och bantar och hittar liksom aldrig den där fitnessmänniskan inuti. Då gav jag upp och började äta normalt och träna normalt. Visst, jag är en storlek större idag men ser mer harmoniskt och vältränad ut. Det får det vara värt.

    SvaraRadera
  3. Hm, det var nog inte förrän jag läste det här inlägget som det slog mig att min föreställning om den mänskliga fysiologin (som helt går i linje med den rajlering du gör av den) kanske behöver ses över. Trodde nämligen mer eller mindre att det var så. Trots att jag rent intellektuellt vet bättre. Tack för ett bra inlägg med hög igenkänningsfaktor!

    SvaraRadera