fredag 31 oktober 2014

Strong Curves v 7-8

Eftersom jag varit sjuk och Kvisten varit sjuk och livet liksom rusat förbi oss så blev det ett uppehåll på 2,5 veckor med träningen. Därför bestämde jag mig för att gå ett steg bakåt i veckoplaneringen, egentligen skulle jag gjort vecka 8 men jag började på 7 igen (vecka 5-8 är samma upplägg men jag tänker på hur många gånger jag utför passen).

Sedan dess har jag hållit igång och nu har jag bara ett pass kvar på detta upplägg, sen hoppar jag på upplägget för vecka 9-12. Spännande!

Jag tappade lite styrka tycker jag på att vara frånvarande, men inte så farligt.

En liten notis; jag har jobbat hårt på rörligheten i mina ben, eftersom jag haft svårt att utföra knäböj ordentligt. Jag insåg att det främst berodde på stelhet på framsidan av benen nedtill, det vill säga den vinkel jag skapar mellan fot och smalben var för stor. Har man det problemet ramlar man lätt bakåt då man knäböjer. Nu har jag tränat bort det, främst genom att stå någon decimeter från en vägg med ena foten, andra benet utsträckt bakom mig som om jag skulle stretcha vaden men istället pressa knäet på det främre benet mot väggen. Och sen successivt flytta foten utåt allt eftersom rörligheten ökar. Rekommenderar verkligen detta till de av er som känner att ni ska ramla bakåt då ni knäböjer. En annan viktig grej som jag nämnt tidigare också är att knäböja "mellan" sina knän, tänk på bäckenet som en hink som ska sänkas ned. Dvs du ska inte fällas ihop ovanpå dina ben, du ska ned emellan. Sära på knäna utan att flytta fötterna. Over and out!

1 kommentar:

  1. Den stretch du beskriver kallas Toe to wall eller knä mot vägg och är något jag ger många patienter med stelhet i fotleder (föra foten uppåt), dvs inte en stelhet i framsidan utan ofta en kort baksida eller en ledstelhet. Poängteras kan att hälen ska vara i golvet och samma som du skriver om att knäet ska utanför linjen stortå- höft och inte falla in vilket är vanligt på oss kvinnor. Kul med strong curves, heja dig!

    SvaraRadera