fredag 24 oktober 2014

Tankar, tips och allmänt dravel om att komma i form efter graviditet

Jag får en hel del frågor om hur jag kommit i form efter graviditeten. Så vi tar ett snack tycker jag :)

En vanlig fråga är; "är det svårare med andra barnet?". Nej. Och ja. Nej för att det är istället lättare då jag har gjort det förut. Men också för mig: ja, dels för att hälsoproblem satt mig i en sämre ursprungsposition men också - väldigt viktigt - vad som är "i form" för mig nu är något heeelt annat än för 4-5 år sen. Och därmed är det längre att nå dit.

Till er som kämpar med att "komma i form" - oavsett vad för mål ni har - tänk på att det inte är en linjär process. Med det menar jag alltså, framgångarna kommer aldrig avlösa varandra utan avbrott, det är ett steg framåt, ett - eller ibland två - tillbaka. Men i slutänden så kommer du ligga på plus, våga lita på det.

På bloggar är ytan polerad så jag vill verkligen understryka för er att det inte varit så lätt för mig och jag tycker att jag ändå har rätt långt kvar tills jag är där jag vill vara - det vill säga lika stark och frisk som jag var innan graviditeten. Men jag har kommit himla långt också, ifrån den där tunga, trötta, stela, smärtpåverkade kroppen som jag släpade runt på i början av året. Yey me ;-)

För mig har det sett ut ungefär så här: Mars, april: Promenader, Appen MammaMage, 1-2ggr/veckan lätt hemmaträning, försiktigt framåt. Maj-juni: Styrketräning på gym, tar tag i kosten, framåt. Juli: knappt ingen träning, större mängder semestermat och alkohol, bakåt. Augusti, september: Strong Curves, bra kost, kontinuitet, framåt. Oktober: Sjukdom, sjuka barn, ingen träning, usel kost, bakåt.

Sen säger jag inte att det inte finns plats i livet för perioder då allt inte är perfekt, men det är då det viktigt att se hela bilden. Att just den här veckan är en del av en månad, som är en del av ett helt år. Dra på stort, gör upp planer, se framåt. Och respektera processen som pågår.

Mina bästa mentala tips:

  • Tänk mer på träningen än på kosten. För oavsett hur du äter så gör träningen nytta. Det blir lätt sisådär med maten under året efter en graviditet. Du kanske ammar, är uppe sent om nätterna eller behöver äta vid diskbänken. Du har inte hunnit handla och dessutom är du värd lite choklad idag. Det får vara så nu. Straffa dig inte för det utan fyll istället på med träningspass - de räknas alltid och kan inte göras ogjorda. Istället för att fastna i "nu åt jag bra förra veckan men en massa onyttigt i helgen och då har jag sabbat allt"-tänket. Det är lätt att tänka att man halkar tillbaka på noll då. Fokusera på träningen istället, varje pass är ett steg framåt.
  • Ge dig själv rätt verktyg att mäta din framgång med. Vågen är en klassiker men har du inte kommit längre än så? Den ger oftast mer sorg än glädje. Måttband fine, hur kläderna sitter också men våga släppa det utseendebundna. Minuter promenerade, kilon på stången, antal repetitioner. Har du kommit riktigt långt mentalt kanske du vågar mäta din framgång i - hör och häpna - hur du mår.
  • Nöt på! Låt tiden ticka och gör det du kan. Beta av träningspassen, ett efter ett, lägg dem på hög. Gör samma sak med bra måltider. Då det är dags, lev i nuet; okej - vad kan jag hitta i kylen som är bra näring för min kropp just i detta ögonblick. Nu när jag står här på gymmet och har 20 minuter på mig: vad kan jag göra?
  • Sluta utvärdera i parti och minut. Om man är en duktig flicka som vuxit upp med höga prestationskrav (från andra och sig själv) är det lätt att man känner sig tvingad att alldeles för ofta göra en bedömning av sin framgång. Att i varje stund, flera gånger om dagen, avgöra: gör jag tillräckligt? Är jag duktig? Har jag blivit smalare? Sluta med det.
Och några mer konkreta tips:

Svårt att få till kosten? Hitta en metod som funkar för dig. Matschema för hela familjen? Räkna kalorier och makronutrienter? Tallriksmodellen? Utmaning tillsammans med kollega eller sambon? Håll dig till den. Dålig fantasi? Kolla mina matbilder här och på instagram för tips på hur man kan fylla tallriken. Och först av allt, egentligen, fråga dig själv: Äter jag på ett sätt som jag trivs med? Om svaret är ja - du behöver faktiskt inte alltid ändra något.

Träningen: Jag håller med om det vanliga tipset "gör något du gillar så blir det av" men jag vill ändå pusha extra mycket för styrketräning. Det är så bra, på så många sätt, och gör en sån stor skillnad, på så många sätt <3 Och som jag sagt tidigare: välj gärna ett program så du har en no brainer att gå efter. Kör appen MammaMage förstås. Önska dig några PT-timmar i fölsepresent/julklapp. När annars än nu, liksom?

Några frågor?








1 kommentar:

  1. Vilket bra inlägg! Fick själv barn nr 2 i februari men jag har inte riktigt kommit igång av många anledningar och ursäkter(!). Fick massa bra tips här. Ska nog ta och damma av kettlebellen imorgon. / Linda

    SvaraRadera