tisdag 18 november 2014

Strong curves v 9-10 och lite matsnack

Så här då året går mot sitt slut vet jag att det brukar funka sådär med hälsoprojekt. Man får liksom pausa lite och låta livet leva en.

Med kosten till exempel, blir galen på mig själv tidvis för att den blir så skruttig. Och då menar jag inte att jag äter för mycket choklad - choklad är ju härligt - utan snarare att jag äter saker som jag VET jag kommer må dåligt av senare. I magen, energimässigt, sånt. Frukosten är bra, lunchen ofta bra men sen så blir det stressigt och struligt framåt eftermiddagen då det är dags för ärenden och förishämtning. Kanske glömmer jag att äta eller sitter och jobbar då de andra äter middag (är mitt uppe i ett stort frilansjobb just nu). Och så åker blodsockret bergochdalbana, det blir näve efter näve i vår mandelburk sen kanske någon macka framför datorn och sen oj, middag var det ja. Och så lite godis här och där som höjer mitt sug efter: mer godis. Och igår drack jag: Kaffe. Kaffe igen. Celcius. Cola light. En till kaffe. Hade sedan ganska mycket huvudvärk resten av dagen. Fy på mig. Den här tiden på året svämmar också kalendern över med adventsmys, fika, middagar... och jag vill ju baka med barnen, de där allra gottigaste julgrejerna, som man sen äter lite för mycket av. Ibland.

Det bästa man kan göra av situationen är väl att äta mycket mat men bra mat och träna ordentligt, så stoppas ett eventuellt överflöd in in ny, fin muskelmassa. Att deffa ned sig den här tiden på året är väl mest att glömma. Ur ett fåfängt perspektiv skulle jag fortfarande skala av ett lager eller två (så att de där favoritkläderna går på utan stånk och stön) men för att göra det måste jag ligga på ett kaloriunderskott och det händer bara inte just nu, punkt slut. Livskvalitet, ni vet. Äta ordentligt, träna ordentligt, repeat.

Ja nu har jag i alla fall kommit in en bit på den sista delen av SC-programmet och det är så himla kul alltså. Just blandningen av tyngre övningar (marklyft, knäböj, höftlyft) med kroppsviktsövningar (chins, armhävningar) och så lite svettiga grejer (typ bulgariska utfall, på ett ben ned från en bänk).

Saker man upptäcker i chock: jag kan göra armhävningar på tårna igen. Alltså, typ tre. Och inte heeela vägen ner i golvet. Borde jag göra dem mot typ en stepup-bräda hela vägen ner istället först kanske...? Men ändå. Heja kroppen. Stark, stark, stark.

Det plågar mig fortfarande tidvis att jag nästan alla gånger tränar bara 75% av passet (av olika anledningar, för att jag ska hämta på föris, för att jag har ett ärende, för att Kvisten ska sova, för att jag inte vill att Kvisten ska vara för länge miniSATS osv). Visst, jag kan träna på helgen och kvällen då Mr tar barnen men just nu har livet inte lämnat plats för det. De timmarna lånar jag hellre till frilansjobb och vi behöver dessutom vila extra mycket båda två av många anledningar.

Men tur att livet är så långt, som jag brukar tänka. Uträtta underverk kan jag göra när barnen är stora, stänger in sig på rummet och måste väckas 13 på helgerna.

Vi får se vad våren har att erbjuda också, då jag börjar jobba (om jag får ett jobb - söker just nu - har haft flera vikariat tidigare nämligen). Då kan jag säkert träna t.ex. innan jobbet eller på lunchen. Och då blir det ju det avancerade Strong Cuves-programmet, spännande!


Axlarna börjar titta fram :-)

9 kommentarer:

  1. Härligt med dina uppdateringar! Längtar tills efter, när jag börjar (om...). Även om det kommer vara tufft kommer det ju gå framåt, istället som nu när jag bara blir större och svagare. Sen - for life!!

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om Strong curves. Jag kör också programmet och gillar det verkligen. Jag är alldeles i början men ser redan fram emot att köra advanced programmet. Just nu ett litet uppehåll pga hals- och hälont, men nästan vecka är jag igång igen!
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja! Återkom och berätta sen hur det gick!

      Radera
  3. Läste i ett annat inlägg att du kör viktade höftlyft. Kör också detta då jag läst att det är bästa vägen till putrumpa;) Hur gör du rent praktiskt? Tycker det är så svårt att lägga stången tillrätta när man ligger ner och stången börjar bli lite tyngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag kör så lätta vikter har jag inte sånna problem.. Men annars brukar jag liksom glida in under den, och se till att jag har typ en squat sponge på stången förstås.

      Radera
    2. Squat sponge? Förstår efter googling att det är ett vadderande hjälpmedel. Men är den bra för ngt mer? Berätta gärna ��

      Radera
  4. Kör också strong curves programmet och älskar när det kommer inlägg om det. Kul att lösa dina tankar och reflektioner!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där med kosten. Speciellt i perioder när stress står än upp över öronen - typ nu. Så svårt att hinna med och prioritera, även fast man vet att bra, riktigt och näringsrikt käk skulle gynna båda mage, välmående och energinivån... Så svårt!

    SvaraRadera